MUSLIMAH PEMBANGUN UMMAH

DIMANA BUMI DI PIJAK...DI SITU ISLAM DI JUNJUNG...

Salam…

Alhamdulillah selamat sampai ke kampus..bertolak pukul 10 pagi tp sampai 7malam..slps karak,terlepas jalan..bila dah terlepas maka sesatlah jadinya…dlm 1 jam lebih jugak sesat..macam2 jalan masuk..tp salah..lbh kurang 3-4 tol jgk lalu..nsb baik xbyk sgt duit hbs kat tol..nk kate tention mmg tention..tp byk tawakal pd Allah..yg tak boleh lupanya..ingatkan terlepas lagi jalan..rupanya xpun,oleh krn nk tgk penunjuk jalan..terpaksa guna lampu kecemasan utk undur kereta..siap boleh u-turn lg kat lebuh raya tu…nsb baik kereta xbanyak..semua kereta yg lalu mst tgk..yealah..satu2nye kereta yg mengadap arah bertentangan jalan..memang pengalaman yg xbleh lupa..kebetulan pulak kereta byk sgt semalan..jem..dah la salah jalan..jalan jem pulak tu..penanda jalan pulak sekejap ade tls ke seremban kejap xde..pening kepala..


Tol last ke johor bharu..tny org yg jg tol tu..nsb baik blh ke seremban jgk lalu jln tu..alhamdulillah..selamat sampai walaupun dlm pkl 7..smp jer..penat sgt2 berjam2 drive..pengalaman..lepas ni kena lbh peka pd jalan..esk start sem baru..semoga semuanya dipermudahkan..esk jugak kena dftr koko..sem lps x ambk sbb yg tinggal koir dan teater jer..sem ni dah pakat dgn sahabat2 nk ambil kompang..pemakaian bebas..xde timbul perkara2 yg memudaratkan jati diri sebagai muslimah..smg berjalan lancar..insyaAllah..ana doakan smg sahabat2 yg duk kat mane2 U sekalipun..smg berjaya..





Untuk mendptkan BIBIR yg menawan,seringkali ucapkan kata-kata kebaikan..
Utk mendptkan MATA yg indah,carilah kebaikan pd setiap org yg kita temui..
Utk dptkan BADAN yg sihat dan langsing,bahagilah makanan dgn yg kelaparan..
Utk dptkan RAMBUT yg lembut dan indah,mintalah seorg anak kecil utk mengusapnya dan menyisirnya setiap hari..

Utk dapatkan SIKAP dan TUBUH yg baik,berjalanlah dgn segala ilmu pengetahuan..
dan anda tidak akan pernah berjalan sendirian..
Manusia..hamba Allah yg baik,sempurna,jauh melebihi segala ciptaan lain di bumi ini..
Lantas dgn itu,kita perlu ada perubahan..menuju kebaikan ..agar sentiasa diampuni..
Jadi..sentiasa berbuat baik sesama insan..
Jangan sampai ada rasa dendam,dengki yg meluap..

Apabila anda sudah lakukan semua itu..
Ingatlah sentiasa....
Kita hidup dgn sifat toleransi sesama insan..akan sentiasa ada tangan yg menghulurkan pertolongan..
Semakin bertambah usia kita..Kita patut bersyukur dgn 2 tangan yg ada..
satu utk diri sendiri dan satu lg utk org yg memerlukan..

Kecantikan wanita bkn terletak pd pakaian yg dikenakannya..
Bkn pada bentuk tubuhnya..bkn pada warna gincu yg dicalit pd bibirnya..
bkn pd barangan yg diperagakannya..

Tapi...
Kecantikan wanita adalah pd pandangan matanya..cara dia memandang dunia..
cara dia mentafsirkan apa yg berlaku di sekelilingnya..
krn di mata wanita adalah tmpt utk menuju gerbang hati manusia..
Dimana cinta akan bertaut hingga ia berkembang..

Kecantikan wanita jg bkn segalanya terletak pd wajahnya..
Kecantikan abadi terpancar dari hati yg tulus suci dan murni..
Membenih cinta dgn segala jiwa dan raga..
Agar cinta tumbuh sentiasa seadanya..
Tanpa hentinya...


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini



Salam...

Dalam 2 hari lg dah nak hbs cuti sem..nmpknye dah kena balik U semula lah..sem baru..tahun baru..azam baru..ddk kat rmh xlah lama sgt...boring jugak duk rmh..tak buat ape..nasib baik ada juga join program luar..join program Nisa' Dungun dan ikuti program di Trg...

Program 2 hari bersama Nisa' ni jadi fasilitator utk adik2 sekolah berumur 10-18 tahun..oklh..nk kate smpkan ilmu,xjgk..lebih kpd perkongsian..mcm2 ragam adik2 ni..bila di tny kenapa org2 skrg ni suka pakai baju ketat,tak tutup aurat..ada sorang adik ni kate..sajer..ego..nak tunjuk lawa..bila ditny xtau ke smue tu aurat..mereka kate tau..tp entahlah..dok sedar..dok dapat hidayah..hidayah tu tak kan datang kalau tak dicari...adik2 ni diajar tntg haid,istihadhah,solat dan mcm2 lagi..program ni utk adik2 muslimat jer..jd senanglah nk urus...sambut awal tahun 1431H pun kat program..baca doa akhir dan awal tahun bersama adik2..kalau tak join program ni mgkn ana sendiri pun terlupa maal hijrah...

20 hb join program kat Trg anjuran Dewan Muslimat Trg utk anak2 negeri Trg...seharian..byk input yg dapat..lps hbs program..menuju ke Hulu K.berang..join prgrm lain plk dgn adik2 lain..xtau plk tmpt program jauh..rasenya first time g sane..jalan2 kat sane pun bleh tahan..byk yg rosak..tayar kereta xtau lah mcm mane..bwh ni gmbr time join prgrm kat Trg..tp gmbr ni ambk kat blog lain..nk ltk gmbr yg ambk dr kamera tp xde wayar..lupa nk bw balik..alhamdulillah dkt2 700 yg hadir..




Lps ni kena bg tumpuan kat study plk..result dah kluar..bersyukur dgn apa yg dapat..itu usaha yg dibt..tp kena struggle lagi..byk kekurangan dah kelemahan..insyaAllah..tahun baru ni..azam baru..pencapaian akademik pun baru dan lbh mantop..insyaAllah..ana doakan sahabat2 ana yg lain mendpt yg terbaik..tahun baru,maal hijrah..perkara 1 sekali..perbaharui niat..tambah amal seiring gerak kerja Islam...bt yg terbaik dlm apa jua perkara disusuli dgn keredhaan Allah..


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini



Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


Salam Maal Hijrah 1431..agak terlambat mengucapkannya..semoga tahun baru yg datang memberi azam yg baru bt diri kt utk menjadi lebih baik dr tahun sebelumnya...insyaAllah...tanamkan azam yg terbaik disamping menambah amal dlm gerak kerja Islam..

Sebuah kisah mengenai seorang sheikh di Indonesia iaitu Ust Rahmat Abdullah, patut dilihat oleh para pendakwah.Kisah yg menceritakan tntg perjalanan hidup seorg murabbi serta mehnah dan tribulasi yg perlu ditempuhinya dalam menyampaikan dakwah....




selamat menonton..moga dapat manfaat bersama..cerita ckp berbeza dgn ayat2 cinta dan ketika cinta bertasbih...unsur dakwah lbh menyerlah...

عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ رَضِيَ اللهُ عَنْهُمَا أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بَعَثَ
مُعَاذاً إِلَى الْيَمَنِ وَقَال لَهُ : "اِتَّقِ دَعْوَةَ الْمَظْلُوْمِ ، فَإِنَّهَا لَيْسَ بَيْنَهَا
وَبَيْنَ اللهِ حِجَابٌAlign Center


Ibnu Abbas r.a. meriwayatkan bahawa Nabi SAW telah mengutus Mu’adz ke Yaman dan Beliau berkata kepadanya : "Takutlah kamu akan doa seorang yang terzalimi, kerana doa tersebut tidak ada hijab (penghalang) di antara dia dengan Allah". H.R. Bukhari dan Muslim


Ketika Rasulullah SAW mengutus seorang sahabatnya yang bernama Mu’adz bin Jabal ke negeri Yaman untuk berdakwah di sana, Beliau memberikan beberapa pesan penting dalam mengajak manusia kepada kebenaran yang telah ajar olehnya SAW. Dalam hadits ini beliau berpesan kepada Mu’adz bin Jabal agar waspada dan takut akan doa orang yang terzalimi, kerana doa orang yang terzalimi tidak akan tertolak. Demikian pesan Rasulullah SAW : “ … doa tersebut tidak ada hijab (penghalang) diatara dia dengan Allah”. Oleh kerananya bersikap adil sentiasa harus ada pada diri setiap individu muslim.


Hancurnya Umat Tedahulu Kerana Kezaliman
Banyak kita dapati dalam Al-Quran dan Sunnah Rasulullah SAW hancurnya umat terdahulu disebabkan perilaku zalim yang mereka lakukan.


Fira'un Raja Kezaliman
Apa yang dilakukan oleh Fir’aun, sang raja kezaliman dan bala tenteranya kepada umat Nabi Musa AS jelas adalah penyebab musnahnya mereka dengan cara ditenggelamkan di laut merah. Di antara kezalimanan yang dilakukan Fir’aun dan bala tentaranya tersebut adalah mereka telah membunuhi anak-anak lelaki bani israil dan membiarkan anak-anak perempuan mereka hidup. Dengan perlakuan zalim ini, Nabi Musa AS pun mengajak kaumnya untuk memohon pertolongan kepada Allah SWT dan bersabar atas kezaliman ini.



Kemudian Nabi Musa AS berdoa kepada Allah SWT atas kehancuran dan kebinasaan Fir’aun dan para pengukutnya :


"رَبَّنَا إِنَّكَ آتَيْتَ فِرْعَوْنَ وَمَلأَهُ زِيْنَةً وَأَمْوَالاً فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا رَبَّنَا لِيُضِلُّواْ عَن سَبِيلِكَ رَبَّنَا اطْمِسْ عَلَى أَمْوَالِهِمْ وَاشْدُدْ عَلَى قُلُوبِهِمْ فَلاَ يُؤْمِنُواْ حَتَّى يَرَوُاْ الْعَذَابَ الأَلِيمَ


... Ya Tuhan kami, engkau telah memberi kepada Fir’aun dan para pegawai kaumnya berupa perhiasan dan harta kekayaan dalam kehidupan dunia. Ya Tuhan kami ini semua mengakibatkan mereka menyesatkan manusia (hamba-hamba-Mu), dari jalan-Mu. Ya Tuhan kami, binasakanlah harta-benda mereka dan kunci matilah hati mereka. Mereka tidak akan beriman dan kembali kepada jalan yang benar sebelum melihat siksaan-Mu yang pedih.” (Q.S. Yunus/10 : 88)


Orang Orang Yang Makbul Doanya
Ada ramai orang yang doanya tidak akan tertolak yakni maqbul, diantaranya :


Orang Yang Berpuasa
Di antara doa yang akan dikabulkan oleh Allah SWT adalah doa orang yang berpuasa, doanya akan Allah kabulkan hingga dia berbuaka puasa, namun tentunya puasa yang dia lakukan adalah puasa yang dilandasi oleh keikhlasan karena Allah SWT.


Pemimpin Yang Adil
Kepemimpinan adalah sebuah amanah besar yang dibebankan Allah SWT kepada orang-orang tertentu, bahkan kita semua adalah pemimpin untuk diri kita masing-masing, dan pada hari kiamat kelak Allah SWT akan memimta pertanggungjawapan atas kepemimpinan yang telah kita pikul selama kita menerima amanah tersebut di dunia ini.


Seorang pemimpin mulai dari PM sampai kepada jawatan yang paling rendah dan tentunya siapa pun kita ketika mendapati suatu amanah sebagai seorang pemimipin maka dituntut untuk berlaku adil dalam memimpin para pengikutnya. Oleh kerananya beruntung bagi mereka yang mampu berlaku adil dalam kepemimpinannya, Sehingga Allah SWT akan mengabulkan doa mereka.


Orang Yang Dizalimi
Hadits di atas juga memberi isyarat, siapapun kita, agar selalu berbuat adil dalam segala hal dan tidak melakukan perlakuan zalim, kalau seseorang berlaku zalim kepada orang lain maka nantikanlah akibat buruk dari perbuatannya itu, cepat atau lambat dia akan ‘menikmati’ doa orang yang teraniaya tersebut. Jadi, buatlah benteng pertahanan pada diri kita dengan tidak berbuat zalim terhadap orang lain dan berusaha untuk berlaku adil, kerana memang doa orang yang terzalimi sangat ‘makbul’ terhadap orang yang menzaliminya, sehingga Rasulullah SAW pun memberikan satu warning kepada kita bahwa orang yang terzalimi doanya akan terkabul walaupun sebelumnya ada penyebab doanya tidak terkabul seperti makanan orang tersebut didapat dari jalan yang haram alias tidak halal. Memang ada satu hadits Rasulullah SAW yang mengisyaratkan bahawa doa orang yang pakaian dan makanannya tidak halal, doanya tidak akan terkabul. Namun, misalnya orang seperti dia dizalami oleh seseorang, maka apabila dia berdoa, maka doanya yang dialamatkan kepada pelaku kezaliman tersebut akan terkabul.


Demikian semua itu adalah isyarat akan terkabulnya doa mereka sebagaimana sabda Rasulullah SAW berikut :


"ثَلاَثَةٌ لاَ تُرُدُّ دَعْوَتُهُمْ : اَلصَّائِمُ حِيْنَ يُفْطِرُ، وَاْلإِمَامُ الْعَادِلُ، وَدَعْوَةُ الْمَظْلُوْمِ يَرْفَعُهَا اللهُ فَوْقَ الْغَمَامِ، وَيَفْتَحُ لَهَا أَبْوَابَ السَّمَاءِ، وَيَقُوْلُ لَهَا الرَّبُّ : وَعِزَّتِيْ وَجَلاَلِيْ َلأَنْصُرَنَّكَ وَلَوْ بَعْدَ حِيْنٍ".


“Ada tiga orang yang doanya tidak akan tertolak : “Orang yang berpuasa hingga dia berbuka, pemimpin yang adil dan doa orang yang terzalimi, Allah akan angkat doa-doa tersebut di atas awan dan dibukakan untuknya pintu-pintu langit, kemudian Allah berfirman : “Demi keperkasaan-Ku dan keagungan-Ku, Aku pasti akan tolong kamu walau pun setelah melalui suatu masa“. H.R. Ahmad


Masih banyak lagi doa orang-orang yang apabila dia berdoa Allah SWT akan kabulkan doanya, seperti doa kedua orang tua kepada anaknya, doa orang yang dalam musafir, doa seseorang kepada saudara ketika dia tidak mengetahuinya dan masih banyak lagi tentunya


Semoga kita termasuk orang yang mendapatkan kemuliaan dari Allah SWT dengan dikabulkan doa dan harapan kita semua. Amin ya Rabbal ‘alamin

Salam...


Konvensyen Pendakwah Muda(22-25/11/2009)

Agak lama jugak x update blog,banyak program kat U..baru2 ni baru lepas join Konvensyen Pendakwah Muda peringkat kebangsaan di USIM..banyak ilmu yang dapat diperolehi kat sana..program yg cukup mantop..sepatutnya semua mahasiswa harus terlibat..amat rugi yg xmenyertainya..konvensyen ni menggabungkan semua IPTA di Malaysia..banyak isu yang dikupas dan dibincangkan..ahli2 penal yg dijemput jg penuh ilmu dan pengalaman..nak rakamkan..tp lupa bw kamera..ambil gambar jer..tu pun xbanyak..ade jgk rakam suara tp xdpt byklah..guna tlp jer..

(antara ahli penal yg dijemput..gambar kabur sbb dr jauh..)



ALSP & ELSP(1-8/12/2009)

Habis jer konvensyen trs blk kampung..yealah Hari Raya Aidil Adha tinggal 2 hari jer lg..tp,balik skjp jer 29 mlm kena blk USIM semula..kursus bahasa pulak..kali ni blk U..xbw kereta,terasa malas nk drive..bwh ni suasana di pg hari sblm ke kelas..beratur panjang...mcm2 keluhan,rungutan,perasaan marah ade..ade mengeluh bas dtg lambat..merungut letih berdiri lama tunggu bas dan marah bila ade dtg lewat,tiba2 duk kat barisan depan"memintas" kat kwn2 die..sape xmarah..bkn sikit,tp ramai yg bt mcm tu...ana pun sekali sekala hot jgk,tp marah dlm hati jelah..pagi2 dah rosakkan hati..istighfar jer peneman..ada jer yg sound..tp mrk xlayan pun..bt biase jer...mcm2 ragam dan sifat manusia yg ada..




Kursus berjalan dgn lancar selama 8 hari..tiap2 hari lalui hari yg sama..bermula dgn kursus Bahasa Arab 4 hari dan disambung kursus English 4 hari..kursus bahasa Arab ok,cuma bila time akhir tu ada persembahan pelajar..group ana kena boria,mmg terkejut sgt2,ana protes jgk time latihan tu,menari-nari plk..mane xmarahnya..time latihan ada lg lah..time persembahan ana cari alasan utk xjoin...alhamdulillah terselamat...

English best skt lah..lecturer pun best..happaning jer..selalu bt lawak & byk ajar ilmu baru..kalau ade ckp melayu jer ..trs dia ckp.."onglair please.."tu bhs perancis..mknnya english please....lecturer luar..hbs jer prgrm ambil gmbr kenanagan...

Alhamdulilllah semua berjalan lancar...skrg cuti hingga akhir bln 12...sem dpn msk sem baru plk..smg setiap langkah mendapat redha Allah..bila terfikirkan Jordan..mgkn dah xde harapan ke sana..skrg senyap jer..kalau dah msk sem 2 tp msh xde perkembangan lagi..ana mmg xkan pergi dah..trskan jer perjuangan di sini..mgkn ada hikmah disebaliknya....
Dimana pun kt berada yg pntg bagaimana kt memanfaatkan ilmu yg diperolehi...yg pntg seiring dgn keredhaan,rahmat dan kasih sayangNya...


"BAIAH"

“Tiada Islam melainkan dengan jemaah, tiada jemaah melainkan dengan kepemimpinan, dan tiada kepemimpinan melainkan dengan ketaatan” – Umar al-Khattab r.a.

Baiah merupakan perjanjian untuk memberi ketaatan, manakala orang yang melakukannya seolah-olah membuat janji setia untuk menyerahkan dirinya dan urusan kaum Muslimin kepada amir atau ketuanya. Ianya merupakan perbuatan sunnah Nabi S.A.W. yang pernah diberikan oleh para sahabat beberapa kali kepada Rasulullah S.A.W. seperti Baiatul Aqabah Pertama dan Kedua, serta Baiatul Ridhwan.

Imam al-Bukhari meriwayatkan dari Junaidah bin Abi Umayyah dari ‘Ubaidah bin Al-Samit yang menyatakan:”Rasulullah S.A.W. telah memanggil kami, lalu kami pun memberi baiah kepada baginda… kemudian `Ubaidah berkata:”Di antara perkara yang diminta kami berjanji ialah; Kami berjanji mendengar dan mentaati (Rasulullah) dalam perkara yang kami sukai atau benci, dalam keadaan kami susah dan senang, tidak mementingkan diri sendiri, tidak membantah terhadap amir (ketua) dalam urusan-urusan kecuali kami melihat kekufuran terhadap Allah secara nyata dengan bukti yang terang dan jelas.”
(dari Sahih Bukhari)

Menunaikan baiah adalah wajib manakala melanggarnya merupakan maksiat. Ibnul Juzi Al-Maliki pernah berkata:“Kita tidak harus menentang kerajaan (yakni kerajaan Islam) sekalipun (pimpinannya) melakukan kezaliman sehinggalah ternyata kepada mereka kekufuran yang jelas, ketaatan mestilah diberikan kepada mereka sama ada dalam perkara yang disukai mahupun dibenci kecuali mereka memerintahkan supaya melakukan maksiat, maka dalam keadaan demikian tidak ada ketaatan kepada makhluk yang bermaksiat kepada Allah.”
(Qawaniyyin Fiqhiyyah 14)

Taat dan Hukum Syara’

Taat ertinya menurut perintah. Apabila tidak berlaku, maka maksiat dan fitnah yang menggantikan tempatnya. Memberi ketaatan adalah WAJIB selama tidak termasuk dalam perkara maksiat atau yang membawa kepada maksiat sebagaimana firman Allah:

“Wahai orang yang beriman, taatilah Allah dan Rasul(Nya) dan Ulil-Amri dari kalangan kamu. Kemudian jika sekiranya kamu berselisih dalam sesuatu urusan, maka kembalilah kepada Allah (Al-Quran) dan Rasul (hadis-hadis), jika kamu benar-benar beriman kepada Allah dan Hari Kemudian. Yang demikian itu lebih baik (bagimu) dan lebih bagus kesudahannya.”
(Al-Nisa’: 59)

Diriwayatkan dari Abu Hurairah r.a, bahawa Rasulullah S.A.W. bersabda:

“Barangsiapa yang mentaatiku bererti ia telah mentaati Allah. Barangsiapa yang menderhakaiku maka ia telah menderhakai Allah. Barangsiapa yang mentaati amirku bererti ia taat kepadaku dan barangsiapa yang menderhakai amir-amirku bererti ia telah menderhakaiku.”

Rukun-rukun Baiah

As-Syahid Imam Hassan Al-Banna telah merumuskan tentang rukun-rukun baiah dengan berkata:”Rukun baiah kita sepuluh semuanya, peliharalah ia dengan sebaik-baiknya.”

1. Faham
Memahami dan meyakini bahawa fikrah kita adalah fikrah Islamiyyah sejati dan hendaklah kita memahami Islam sebagaimana pimpinan memahaminya berdasarkan kepada prinsip dua puluh yang telah ditetapkan. (rujuk Apa Ertinya Saya Menganut Islam)

2. Ikhlas
Berniat bahawa segala perbuatan, perkataan dan perjuangan jihad adalah kerana Allah dan untuk mendapatkan keredhaanNya dengan tidak mengharapkan keuntungan. Dengan niat yang ikhlas ini kita akan menjadi tentera yang setia kepada fikrah dan aqidah.

3. Amal
Melakukan perbaikan (islah) terhadap diri, membina rumahtangga Muslim, membimbing masyarakat, membenaskan tanahair membetulkan kerajaan sehingga benar-benar bersifat Islam dan sebagainya.

4. Jihad
”Sesiapa yang mati dalam keadaan tidak pernah berperang dan pernah berniat untuk berperang bererti beliau mati dalam keadaan jahiliyyah”
(hadis)

Jihad dan pengorbanan merupakan syarat utama bagi perjalanan dakwah ini. Dakwah tidak sekadar memberi penerangan lisan ataupun melalui tulisan sahaja tetapi lebih daripada itu. Terdapat berbagai-bagai cabang jihad, seperti jihad menuntut ilmu, jihad menentang hawa nafsu malahan jihad juga merangkumi aktiviti mempertahankan kesucian syariat Islam dalam apa jua bentuk sekalipun!
Terdapat marhalah-marhalah dan peringkat jihad dalam Islam. Mengikut pandangan Imam Ibnul Qayyim, jihad melalui medah peperangan sebagai contohnya, pada peringkat pertamanya adalah dilarang, kemudian, pada peringkat kedua dibenarkan dan seterusnya dituntut ke atas golongan Musyrikin.
Namun sejak kebelakangan ini, timbul banyak penafsiran tentang definisi jihad yang meragukan, bertujuan untuk mengaburi umat Islam dari memenuhi tuntuhan berjihad sepertimana yang dituntut oleh Islam.
*rujuk Syed Qutb (1994)

5. Pengorbanan
Mengorbankan jiwa, harta benda, masa, kehidupan dan segala sesuatu untuk tujuan mencapai matlamat. Mementingkan maslahat umum lebih daripada kepentingan diri sendiri juga termasuk dalam rukun ini. Diri sendiri dianggap sebagai pemberian Allah yang perlu dipelihara tetapi jemaah ialah amanah tertinggi yang perlu diberi keutamaan.

6. Taat
Mematuhi perintah dan melaksanakan dalam segala keadaan sama ada disukai ataupun dibenci. Namun taat bukan bermakna menerima tiada ruang perbincangan antara jundi dengan pimpinan, bukan pula bermakna mematuh dan melaksanakan apa jua bentuk perintah tanpa sebarang pengetahuan ke atas perkara yang dilakukannya.
*rujuk Fathi Yakan (1996) dan M Natsir (1980)

7. Tetap Pendirian
Terus menerus beramal dengan bersungguh-sungguh untukmencapai matlamat sekalipun memakan masa yang begitu lama sehinggalah kita bertemu Allah dalam keadaan beramal dan berjihad.

8. Tajarrud
Membersihkan fahaman (fikrah) dari segala pengaruh prinsip mahupun individu-individu yang bertentangan dengan fikrah kita kerana fikrah ini adalah yang tinggi dan lengkap kerana Allah. Ianya juga bermakna tegas dalam melaksanakan perintah Allah di segenap bumi ini serta redha dalam perkara maksiat dalam apa jua keadaan sekalipun.

9. Persaudaraan (ukhuwwah)
Mempertautkan ikatan hati-hati dan ruh-ruh antara kita dengan ikatan aqidah kerana ikatan aqidah ini ialah ikatan yang paling kukuh dan berharga. Memelihara ikatan ukhuwwah merupakan perkara yang dituntut dalam Islam memandangkan umat Islam diikat dengan ikatan persaudaraan (aqidah) yang tinggi.

10. Percaya (Thiqah)
Thiqah bermaka kepercayaan jundi (tentera) kepada kemampuan dan keikhlasan pimpinannya sehinggakan menimbulkan rasa kasih, menghargai, menghormati dan memberi sepenuh ketaatan kepadanya.

“Barangsiapa yang beramal dengan ilmu yang diketahuinya akan diwariskan kepadanya ilmu yang tidak diketahuinya dari Allah S.W.T.”

Rujukan:

1. Ahmad Abd al-Mun`im al-Badri, Tanzim Haraki Dalam Islam, Pustaka Salam,
1998
2. Fathi yakan, Apa Ertinya Saya Menganut Islam, Dewan Pustaka Fajar, 1996
3. Fqhud-Da`wah, M Natsir, Singapura, 1980
4. Syed Qutb, Petunjuk Sepanjang Jalan, Cresent News, 1994

Tok Guru, (Nik Abdul Aziz)

Semoga Allah memuliakan dikau Tok Guru…
Yang sesekali tertinggi suara pada anak didikmu, demi Islam…
Yang merendah diri bertemu muka dalam syura ukhuwwah…
Penuh ikhlas menarik kembali tutur bicara yang terlajak…
Sungguh! Hatimu sangat mulia…
Tokoh sepertimu seorang dalam berjuta-juta…
Semoga Allah melahirkan lagi ramai pemimpin sepertimu…
Kami bangga ber-Mursyid-kan Tok Guru…
Teruslah mendidik kami… teruslah menasihati kami…

Tuan Guru, (Abdul Hadi Awang)

Semoga Allah memuliakan dikau Tuan Guru…
Ketenanganmu dalam menghadapi kritikan…
Keteguhan jiwamu dalam menempuh badai fitnah…
Keterbukaan dan kelapangan dadamu adalah qudwah…
Serulah kami anda dikau terasa berkeseorangan…
Akan kami sahut panggilanmu dengan penuh kesetiaan…
Dikaulah tokoh Murabbi sepanjang zaman…
Dikaulah mujahid, mujtahid dan mujaddid kami…
Teruslah memimpin kami… teruslah membimbing kami…

Ustaz, (Nasharudin Mat Isa)

Semoga Allah memuliakan dikau ustaz…
Meninggalkan jawatan demi sebuah perjuangan…
Warisan Fadhil Noor dalam ketajaman usul fiqh…
Apa yang telah berlaku hanyalah ribut dan badai…
Yang memperkasakanmu dalam meneruskan warisan kepimpinan…
Dikau benar, dalam memilih untuk senyap dan berdiam…
Walaupun dikau berhak bersuara selaku pimpinan pilihan ramai…
InsyaAllah, gigih menjejaki teladan 2 Tok dan Tuan Guru…
Dikaulah pemimpin masa hadapan…

Tok Guru, Tuan Guru dan Ustaz,

Terima kasih kerana dengan izin Allah, telah merungkaikan kami…
Dari belitan jejaring fitnah yang sangat meresahkan ini…
Kalian adalah qudwah dalam ukhuwwah dan kesetiaan…
Buat kalian, terimalah bai’ah ini ;
WalLahi, Wabillahi, WatalLahi,
Kami dengan ini sesungguhnya berjanji setia..
Untuk dengar dan taat kepada kalian…
Pada perkara yang kami suka atau tidak…
Dalam keadaan kami cergas atau malas..
Selama mana bukan pada perkara-perkara maksiat…


Align Center


http://www.youtube.com/watch?v=y-Tws2sn_WU

Film ketika cinta bertasbih..karya Habiburrahman el-Shirazy..akhirnya dapat tengok juga filemnya..dah lama tunggu..walaupun tak sepenuhnya lagi..tp sekurang-kurang dapat lah tgk skt..kalau mcm ayat-ayat cinta..filemnya tak macam novelnya..lain..yg ni oklah..tp bacanya novelnya lebih best..terasa nk sgt jejak kebumi anbiya' bila bc novel-novel ni..

Ana mmg minat jgk bc novel..novel islamic..tapi karya Habiburrahman dan Fatimah Syarha jer.. bleh dikatakan semua karyanya ada..novelnya lebih berunsur islamic berbanding novel2 lain..ni antara novel2 karya Habiburrahman..
kepada penggemar novel islamic..bolehlah dapatkannya..baca sekali sekala..selalu..xblehlah..kena bc jgk buku2 berunsur haraki..kan??selamat menonton...:-)



Alhamdulillah..dah habis exam...sem pertama kat usim..pengalaman pertama preksa sini...lainlah dgn udm...sini lg ketat dan teratur lah...setiap subjek ade no meja...jd xde la..berebut2 cari tmpt ddk...yg boringnye cuma bila dah hbs exam dlm 30 mnt kena tgu baru bleh kluar..

Habis 11hb..hari ni terus balik rmh...first time drive dr negeri9 ke trg..pengalaman..adela 2-3 kali sesat..salah masuk jalan..semua tu kenangan manis jgk..perjalanan dlm 7 jam setengah jgk..letih tu mmg letih..tp bile dah smp rmh..puas hati sgt..first time bw kete jauh..

Cuti ni xteratur sgt...byk aktiviti..2/3 kali jgk ulang alik usim ni nmpknyer...23-25hb..prgrm SPMM..pendakwah muda..1-8hb 12 plk..LSP utk sem 1...xcuti mane lah sem ni..habis duit ulang-alik gitu jer..

Ni la cabaran duk jauh2 blj..dulu dekat jer..nak blk tiap2 mgu pun xper..ni lah ujian dalam tuntut ilmu...tp semua tu kenangan..zaman blj nilah byk kenangannyer..kebanyakkan sahabat2 yg dah hbs blj..semua kate rindu alam blj ni...kutip sebanyak mane pengalaman..disamping ilmu yg penuh di dada...

sama2lah kt cari ilmu sebanyak mungkin...duniawi dan ukhrawi..jgn dilupa perjuangan Islam tercinta...moga mendapat rahmat dan inayah Allah sentiasa...Amin...



Dresden - Mahkamah di Jerman semalam memulakan perbicaraan ke atas lelaki yang dituduh membunuh seorang wanita hamil dari Mesir.

Pihak Pendakwa mendakwa tertuduh, Alex W menikam Marwa As-Sharbini sehingga mati sekurang-kurangnya 16 kali dalam tempoh tiga minit pada 1 Julai lalu.

Alex hadir di mahkamah dengan memakai topeng muka dan menghadapi perbicaraan di sebalik kamar kaca kalis peluru berikutan ancaman bunuh yang diterimanya di internet, lapor media Jerman.

Marwa yang hamil tiga bulan ketika kejadian, ditikam di bahagian dada, belakang dan lengan dengan menggunakan pisau dapur sepanjang 18 sentimeter.

Pendakwa berkata, motif pembunuhan adalah berpunca daripada perasaan benci mendalam terhadap penganut Islam dan penduduk bukan Eropah.

Alex juga didakwa kerana cuba membunuh suami mangsa, Elwy Okaz ketika cuba membantu isterinya ketika diserang.

Sementara itu, beribu-ribu penduduk Jerman berhimpun di Dresden bagi mendesak tertuduh dikenakan hukuman yang setimpal ke atas perbuatan kejam yang dilakukannya.

Kira-kira 200 angota polis berkawal di luar bangunan mahkamah di bandar Dresden, timur Jerman sepanjang prosiding berlansung semalam.


Sekarang ni tengah study week...tinggal dlm seminggu jer lagi nk final...ana start final 4/11-11/11....jadual yang padat..setiap hari ada test kecuali 7 dan 8 haribulan...takut rsenya nk hadapi....kepada pembaca2 yang ade jln2 kat blog ni..doakan ana yea...ni subjek yg kena ambik sem ni....

1-Tamadun Islam & Tamadun Asia
2-Hubungan Etnik
3-Bahasa Arab 1
4 Bahasa Arab 2
5-English 1(xde final..lbh pd present)
6-English 2
7-Teknologi Maklumat
8-Hifz Quran(xde final...final sem 6 nanti...)

Hari ni rasa nk rehat jap..saje tulis2 kat blog..mengadap buku jer tension jgk kan...
Kepada sahabat2 di USIM,UDM,UTM,UPM,KUIN,UM...dan semualah yg menduduki peperiksaan akhir ni..semoga berjaya..maan taufik wa najah fil imtihan insyaAllah...

Ada sahabat ajar spy banyakkan amalan membaca yasin setiap pagi, surah al-fath setiap hari dan utk membuka tumpuan study baca surah yusuf ayat 76 dan surah ibrahim ayat 27...moga mendapat manfaat bersama...yang penting usaha+doa+tawakal=berjaya...insyaAllah...

.............Salam imtihan buat semua.............

Syair ni ana present kat kelas utk subjek Bahasa Arab..wajib kena present..terpaksalah...syair ni ada shbt ym yg bg..k.amirah kat mesir..syukran jazilan...syair arab ni bacanya xmcm syair melayu..baca macam sajak..jadi masih terjg lglah cara pembacaannya utk muslimat ni…lgpun ana pun taktau mcm manelh bc hr present tu…syair ni oleh Imam Abdullah Al-Haddad...

Sama2lah hayati maknanya...

قَدْ كَفَانِي عِلْمُ رَبِّي


قَدْ كَفَانِي عِلْمُ رَبِّي

Cukup bagiku pengetahuan Tuhanku

مِنْ سُؤَالِي وَاخْتِيَارِي

Daripada permintaan dan usahaku

فَدُعَـائِي وابْتِهـَالِي

Doa serta permohonanku

شَـاهِدٌ لِي بِافْتِقَارِي

Sebagai bukti pada kefakiranku

فَلِهَذَا السِّرِّ أَدْعُـو

Oleh kerana rahsia itu aku berdoa

فِي يَسَارِيْ وَعَسَارِي

Pada saat aku senang dan susah

أَنَا عَبْدٌ صَارَ فَخْرِي

Aku adalah hamba, menjadi kebanggaanku

ضِمْنَ فَقْرِي وَاضْطِرَارِي

Dalam kefakiran dan keperluanku

يَا إِلَـهِي وَمَلِيْـكِي

Wahai tuhanku yang memiliki aku

أنْتَ تَعْلَمُ كَيْفَ حَالِي

Kau Maha tahu akan keadaanku

وَبِمَا قَدْ حَـلَّ قَلْبِـي

Dan apa yang berada dalam hatiku

مِنْ هُمُوْمٍ وَاشْتِغَالِـي

Dari kesedihan dan kesibukanku

فَتَـدَارَكْنِي بِلُطْفٍ

Maka tolonglah aku dengan kelembutan

مِنْكَ يَا مَوْلَى الْمَوَالِي

Dari-Mu Wahai Tuhan seluruh hamba

يَا كَرِيْمَ الْوًَجْهِ غِثْنِي

Wahai yang Maha Pemurah tolonglah hamba

قَبْلَ أنْ يَفْنَى اصْطِبَارِي

Sebelum lenyap kesabaran hamba

يَا سَرِيْعَ الْغَوْثِ غَوْثًا

Wahai pemberi pertolongan dengan segera

مِنْكَ يُدْرِكْنَا سَرِيْعًا

Berilah kami dengan segera pertolongan-Mu

يَهْزِمُ الْعُسْرَ وَيَأْتِي

Yang dapat menghilangkan kesulitan dan dapat mendatangkan

بِالَّذِي نَرْجُو جَمِيْـعًا

Dengan apa-apa yang kami harapkan semua

يا قَرِيْـبًا يا مُجِيْـبًا

Wahai yang Maha dekat, dan menjawab

يا عَلِيْمًا يا سَمِيْـعًا

Wahai yang Maha mengetahui dan mendengar

قَدْ تَحَقَّقْتُ بِعَجْزِي

Aku mengaku akan kelemahanku

وخُضُوْعِي وانْكِسَارِي

Dan ketaatan serta kesedihanku

لَمْ أَزَلْ بِالْبَابِ وَاقِفْ

Aku sentiasa menunggu di hadapan pintu rahmat-Mu

فَارْحَمَنْ ربِّي وُقُوْفِي

Wahai Tuhanku berikanlah rahmat padaku

وبِوَادِي الْفَضْلِ عَاكِفْ

Pada lembah kurnia-Mu aku berada

فَأَدِمْ ربِّي عُكُـوْفِي

Wahai Tuhanku tetapkanlah keberadaanku disana

ولِحُسْنِ الظَّنِّ لاَزِم

Aku sentiasa mempunyai prasangka baik

فَهُوَ خِلِّي وحَلِيْفِي

Ia (prasangka baik) adalah teman dan kawanku

وأَنِيْسِي وجَلِيْسِي

Juga penyenang bagiku dan yang setia bersamaku

طُوْلَ لَيْلِي ونَهَارِي

Sepanjang malam dan siangku

حَاجَةً فِي النَّفْسِ يَا ربّ

Wahai Tuhanku, dalam jiwa ini terdapat hajat

فَاقْضِهَا يا خَيْرَ قَاضِي

Tunaikanlah Wahai yang Maha Menunaikan

وأَرِحْ سِرِّي وقَلْبِي

Tenteramkanlah rahsia dan hatiku

مِنْ لَظاَهَا والشُّوَاظِ

Dari kebimbangan dan pergolakannya

فَالْهَنَا والْبَسْطُ حَالِي

Sungguh aku akan berada dalam ketenteraman dan ketenangan

وشِعَارِي ودِثَارِي

Dan juga (ketenteraman dan ketenangan) menjadi pakaianku

Berdasarkan riwayat Abu Ayyub al-Ansari baginda bersabda:"Barangsiapa yang berpuasa ramadan kemudian diikuti dengan puasa enam hari dalam bulan syawal, maka seolah-olah dia berpuasa sepanjang tahun seluruhnya."-riwayat muslim,daud,tirmizi dan ibn majah.


Namun terdapat sedikit kekeliruan dari pihak muslimat dalam mengerjakan ibadah puasa 6 ni....persoalannya.....


Bolehkah puasa qadha' digabungkan sekali dengan puasa sunat?

Pandangan pertama:

Menggunakan perbahasan qawa-id feqah (Bahawa setiap amalan adalah dengan apa yang dia niatkan) tidak membenarkan digabungkan dua ibadah : wajib dan sunat digabungkan sekali ; dalam hal ini puasa qadha' mesti dibuat dahulu kemudian baru diikuti dengan puasa sunat seperti puasa syawal.(Imam Syafi’e)

Contohnya jika seorang wanita ada 10 hari puasa qadha' Ramadhan. Apabila tiba syawal dia dikehendaki menyempurnakan puasa qadha' dahulu sebelum dibolehkan berpuasa sunat 6 hari syawal; dia tidak boleh berpuasa dibulan syawal dengan mengggabungkan dua niat dalam satu puasa (yakni puasa qadha' dan puasa sunat).

Pandangan kedua:

Membolehkan puasa sunat dan qadha' digabungkan dalam satu.

Dr Wahbah azZuhaili (Fiqh Islami wa'adillatuh) menjelaskan: seseorang yang berpuasa qadha' dibulan syawal beroleh double bonus atau triple bonus yakni dia boleh pahala puasa qadha', juga pahala puasa sunat syawal sekaligus dan jika dia berpuasa pada hari isnin/khamis; dia juga mendapat pahala sunat isnin khamis.

Ini juga pandangan Imam Nawawi dan Ibn Hazm (al Muhalla): menurut Ibn Hazmin, nas yang menegah dari Rasulullah saw tidak ada apabila baginda menyuruh kita berpuasa enam supaya kita menyempurnakan puasa qadha' terlebih dahulu.

Imam Nawawi menjelaskan, antara amalan Aisyah RA ialah beliau tidak melakukan puasa qadha' pada bulan Syawal, malah menyempurnakan puasa sunat syawal sahaja dan menghabiskan puasa qadha'nya di bulan-bulan lain. Ini juga satu cara.

Jawapannya: boleh; jika menggunakan kaedah Ibn Hazm dan Wahbah Zuhaili; kita berniat puasa qadha' dalam bulan syawal dan sekaligus mendapat double bonus; dan jika puasa itu jatuh pada Isnin/khamis; layak mendapat triple bonus secara automatik.

......Selamat Berpuasa..........


Assalamualaikum....

Selamat Hari Raya maaf zahir dan batin diucapkan pd semua yg berkunjung kat blog ni....syukran krn sudi singgah walau jarang2 update...mohon maaf jika ada salah dan silap...

Hari ni dah masuk raya ke7...malam ni nak balik usim dah...raya tahun ni nak kate meriah..taklah meriah sangat..tapi oklah..semua ada,k.ma jer xde..raya kat jepun...calling2 jelah..tahun depan semua xde..masing2 beraya rumah mak mertua..k.ma pun xde..mst sunyi...almaklumlah..adik beradik xramai...

ni nak kongsi hari raya tahun ni.........




(gambar atas ni k.ma beraya kat jepun...baju oren tu..baju merah tu aqilah..anak sedara ke2)


(ni amar..anak sedara ke4...besarnyer kad raya dia..)

(ni family abg ke2..tema merah tahun ni....)

(ni family abg pertama...byk afifah n aisyah dpt duit raya tahun ni...)

(pagi raya..lps solat raya...g rmh tok....)

(rmh mak ngah)

sekadar kongsian...moga Ramadhan yang ditinggalkan adalah Ramadhan yg terbaik yg telah kt kerjakan..semoga bertemu Ramadhan tahun depan..insyaAllah...

Dalam Sahihain disebutkan, dari Aisyah radhiallahu 'anha, ia berkata :

"Bila masuk sepuluh (hari terakhir bulan Ramadhan Rasulullah saw mengetatkan kainnya menjauhkan diri dari menggauli isterinya), menghidupkan malamnya dan membangunkan Keluarganya ." Demikian menurut Hadis Riwayat Al-Bukhari.


Adapun lafaz dari Sahih Muslim berbunyi :

"Menghidupkan malam(nya), membangunkan keluarganya, dan bersungguh-sungguh serta mengetatkan kainnya.


Dalam riwayat lain, Imam Muslim meriwayatkan dari Aisyah r.a :"Rasulullah s.a.w bersungguh-sungguh dalam sepuluh (hari) akhir (bulan Ramadhan), hal yang tidak beliau lakukan pada bulan lainnya. "Rasulullah s.a.w mengkhususkan sepuluh hari terakhir bulan Ramadhan dengan amalan-amalan yang tidak beliau lakukan pada bulan-bulan yang lain, di antaranya:


-Menghidupkan malam:

Ini kemungkinan bahawa baginda menghidupkan seluruh alamnya, dan kemungkinan pula baginda menghidupkan sebahagian besar daripadanya.

Dalam Sahih Muslim dari Aisyah r.a, ia berkata:

"Aku tidak pernah mengetahui Rasulullah saw solat malam hingga pagi. " Diriwayatkan dalam hadits marfu' dari Abu Ja'far Muhammad bin Ali

:

"Barangsiapa mendapati Ramadhan dalam keadaan sihat dan sebagai orang muslim, lalu puasa pada siang harinya dan melakukan solat pada sebahagian malamnya, juga menundukkan pandangannya, menjaga kemaluan, lisan dan tangannya, serta menjaga solatnya secara berjamaah dan bersegera berangkat untuk solat Jumaat; sungguh ia telah puasa sebulan (penuh), menerima pahala yang sempurna, mendapatkan Lailatul Qadar serta mendapat hadiah dari Tuhan Yang Mahasuci dan Maha tinggi. " Abu Ja 'far berkata: Hadiah yang tidak serupa dengan hadiah-hadiah para penguasa. (HR. Ibnu Abid-Dunya).


Rasulullah saw membangunkan keluarganya untuk solat pada malam-malam sepuluh hari terakhir, sedang pada malam-malam yang lain tidak.

Dalam hadits Abu Dzar radhiallahu 'anhu disebutkan:

"Bahwasanya Rasulullah saw melakukan solat bersama mereka (para sahabat) pada malam dua puluh tiga (23), dua puluh lima (25), dan dua puluh tujuh (27) dan disebutkan bahawasanya beliau mengajak untuk (solat) keluarga dan isteri-isterinya pada malam dua puluh tujuh (27) saja.”Ini menunjukkan bahwa baginda sangat menekankan dalam membangunkan mereka pada malam-malam yang diharapkan turun Lailatul Qadar di dalamnya.


At-Thabarani meriwayatkan dari Ali radhiallahu 'anhu :

"Bahwasanya Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam membangunkan keluarganya pada sepuluh akhir dari bulan Ramadhan, dan setiap anak kecil mahupun orang tua yang mampu melakukan solat. "


Dan dalam hadith sahih diriwayatkan :

"Bahawasanya Rasulullah saw mengetuk (pintu) Fatimah dan Ali radhiallahu 'anhuma pada suatu malam dan berkata:

Tidakkah kalian bangun lalu mendirikan sollat ?" (HR. Al-Bukhari dan Muslim)

Beliau juga membangunkan Aisyah r.a pada malam hari, bila telah selesai dari tahajudnya dan ingin melakukan (solat) witir.


Dan diriwayatkan adanya targhib (dorongan) agar salah seorang suami-isteri membangunkan yang lain untuk melakukan solat, serta memercikkan air di wajahnya bila tidak bangun). (Hadits riwayat Abu Daud dan lainnya, dengan sanad sahih.)


Dalam kitab Al-Muwaththa' disebutkan dengan sanad sahih, bahawasanya Umar r.a melakukan solat malam seperti yang dikehendaki Allah, sehingga apabila sampai pada pertengahan malam, ia membangunkan keluarganya untuk solat dan mengatakan kepada mereka: "Solat! solat!" Kemudian membaca ayat ini :

"Dan perintahkanlah kepada keluargamu mendirikan solat dan bersabarlah kamu dalam mengerjakannya. " (Thaha: 132).

Bahwasanya Nabi sallallahu 'alaihi wasallam mengetatkan kainnya. Maksudnya beliau menjauhkan diri dari menggauli isteri-isterinya. Diriwayatkan bahawasanya baginda tidak kembali ke tempat tidurnya sehingga bulan Ramadhan berlalu.


Dalam hadith Anas radhiallahu 'anhu disebutkan :

"Dan beliau melipat tempat tidurnya dan menjauhi isteri-isterinya (tidak menggauli mereka). Rasulullah saw beri'tikaf pada malam sepuluh terakhir bulan Ramadhan. Orang yang beri'tikaf tidak diperkenankan mendekati (menggauli) isterinya berdasarkan dalil dari nash serta ijma'. Dan "mengetatkan kain" ditafsirkan dengan bersungguh-sungguh dalam beribadah.

Mengakhirkan berbuka hingga waktu sahur. Diriwayatkan dari Aisyah dan Anas radhiallahu 'anhuma, bahwasanya Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam pada malam-malam sepuluh (akhir bulan Ramadhan) menjadikan makan malam (berbuka)nya pada waktu sahur.


Dalam hadits marfu' dari Abu Sa'id radhiallahu 'anhu, ia berkata :

"Janganlah kalian menyambung (puasa). Jika salah seorang dari kamu ingin menyambung (puasanya) maka hendaknya ia menyambung hingga waktu sahur (saja). " Mereka bertanya: "Sesungguhnya engkau menyambungnya wahai Rasulullah ? "Beliau menjawab:

"Sesungguhnya aku tidak seperti kalian. Sesungguhnya pada malam hari ada yang memberiku makan dan minum. "(HR. Al-Bukhari)


Ini menunjukkan apa yang dibukakan Allah atas baginda dalam puasanya dan kesendiriannya dengan Tuhannya, oleh sebab munajat dan zikirnya yang lahir dari kelembutan dan kesucian baginda.Kerana itulah sehingga hati baginda dipenuhi Al-Ma'ariful Ilahiyah (pengetahuan tentang Tuhan) dan Al-Minnatur Rabbaniyah (anugerah dari Tuhan) sehingga mengenyangkannya dan tak lagi memerlukan makan dan minum.


-Mandi antara Maghrib dan Isya':-

Ibnu Abi Hatim meriwayatkan dari Aisyah radhiallahu 'anha :

"Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam jika bulan Ramadhan (seperti biasa) tidur dan bangun. Dan manakala memasuki sepuluh hari terakhir beliau mengetatkan kainnya dan menjauhkan diri dari (menggauli) isteri-isterinya, serta mandi antara Maghrib dan Isya."


Ibnu Jarir rahimahullah berkata, mereka menyukai mandi pada setiap malam dari malam-malam sepuluh hari terakhir. Di antara mereka ada yang mandi dan menggunakan wangian pada malam-malam yang paling diharapkan turun Lailatul Qadar.

Karana itu, dianjurkan pada malam-malam yang diharapkan di dalamnya turun Lailatul Qadar untuk membersihkan diri, menggunakan wangian dan berhias dengan mandi (sebelumnya), dan berpakaian bagus, seperti dianjurkannya hal tersebut pada waktu solat Jumaat dan hari-hari raya.Dan tidaklah sempurna berhias secara lahir tanpa diikuti dengan berhias secara batin. Yakni dengan kembali (kepada Allah), taubat dan mensucikan diri dari dosa-dosa. Sungguh, berhias secara lahir sama sekali tidak berguna, jika ternyata batinnya rosak.


Allah tidak melihat kepada rupa dan tubuhmu, tetapi Dia melihat kepada hati dan amalmu. Karana itu, barangsiapa menghadap kepada Allah, hendaknya ia berhias secara lahiriah dengan pakaian, sedang batinnya dengan taqwa.


Allah Ta'ala berfirman :

"Hai anak Adam, sesungguhnya Kami telah menurunkan kepadamu pakaian untuk menutupi auratmu dan pakaian indah untuk perhiasan. Dan pakaian taqwa itulah yang paling baik. "

(Al-A'raaf: 26).


-I'tikaf.

Dalam Sahihain disebutkan, dari Aisyah radhiallahu 'anha :

Bahawasanya Nabi saw sentiasa beri'tikaf pada sepuluh hari terakhir dari Ramadhan, sehingga Allah mewafatkan beliau. "Nabi saw melakukan i'tikaf pada sepuluh hari terakhir yang di dalamnya dicari Lailatul Qadar untuk menghentikan berbagai kesibukannya, mengosongkan fikirannya dan untuk mengasingkan diri demi bermunajat kepada Tuhannya, berzikir dan berdoa kepada-Nya.


Adapun makna dan hakikat i'tikaf adalah:

Memutuskan hubungan dengan segenap makhluk untuk menyambung penghambaan kepada AI-Khaliq. Mengasingkan diri yang disyari'atkan kepada umat ini iaitu dengan i'tikaf di dalam masjid-masjid, khususnya pada bulan Ramadhan, dan lebih khusus lagi pada sepuluh hari terakhir bulan Ramadhan. Sebagaimana yang telah dilakukan Nabi saw.


Orang yang beri'tikaf telah mengikat dirinya untuk taat kepada Allah, berzikir dan berdoa kepada-Nya, serta memutuskan dirinya dari segala hal yang menyibukkan diri dari pada-Nya. Ia beri'tikaf dengan hatinya kepada Tuhannya, dan dengan sesuatu yang mendekatkan dirinya kepada-Nya. Ia tidak memiliki keinginan lain kecuali Allah dan redha-Nya. Semoga Allah memberikan taufik dan inayah-Nya kepada kita.Amin...






wahai dikau...renunglah engkau akan nasib diri
wahai qalbu...sedarkah engkau akan gerak hati
wahai akal...terfikirkah engkau akan apa yang bakal terjadi
andai ini merupakan Ramadhan yang terakhir kali
buatmu sekujur jasad yang bakal berlalu pergi
tatkala usia bernoktah di penghujung kehidupan duniawi
pabila tiba saat tepat seperti yang dijanji Ilahi
kematian...adalah sesuatu yang pasti

andai kau tahu ini Ramadhan terakhir
tentu siangnya engkau sibuk berzikir
biarpun anak tekak kering kehausan air
tentu engkau tak akan jemu melagukan syair rindu
mendayu..merayu...kepada-NYA Tuhan yang satu

andai kau tahu ini Ramadhan terakhir
tentu solatmu kau kerjakan di awal waktu
solat yang dikerjai...sungguh khusyuk lagi tawadhu'
tubuh, minda, dan qalbu...bersatu memperhamba diri
mengadap Rabbul Jalil... menangisi kecurangan janji
"innasolati wanusuki wamahyaya wamamati lillahirabbil 'alamin"
[sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku, dan matiku...
kuserahkan hanya kepada Allah Tuhan seru sekelian alam]

andai kau tahu ini Ramadhan terakhir
tidak akan kau persiakan walau sesaat yang berlalu
setiap masa tak akan dipersia begitu saja
di setiap kesempatan juga masa yang terluang
alunan Al-Quran bakal kau dendang...bakal kau syairkan

andai kau tahu ini Ramadhan terakhir
tentu malammu engkau sibukkan dengan pesta-pestaan
berterawih...berqiamullail...bertahajjud...
mengadu...merintih...meminta belas kasih
"sesungguhnya aku tidak layak untuk ke syurga-MU
tapi...aku juga tidak sanggup untuk ke neraka-MU"
oleh itu duhai Ilahi...kasihanilah daku hamba-MU ini

andai kau tahu ini Ramadhan terakhir
tentu dirimu tak akan melupai mereka yang tersayang
ayuh ke mari kita meriahkan Ramadhan
kita buru...kita cari...suatu malam idaman
yang lebih berkat dari seribu bulan

andai kau tahu ini Ramadhan terakhir
tentu engkau bakal bersedia batin dan zahir
mempersiap diri...rohani dan jasmani
menanti-nanti jemputan Izrail
di kiri dan kanan ...lorong-lorong redha Ar-Rahman

duhai Ilahi...
andai ini Ramadhan terakhir buat kami
jadikanlah ia Ramadhan paling bererti...paling berseri...
menerangi kegelapan hati-hati kami
menyuluhi diri ke jalan menuju redha serta kasihsayang mu Ya Ilahi
semoga bakal mewarnai kehidupan kami di sana nanti

namun saudara...
tak akan ada manusia yang bakal mengetahui
samada Ramadhan ini merupakan yang terakhir kali
hanya yang termampu bagi seorang hamba itu
berusaha...bersedia...meminta belas-NYA
andai benar ini Ramadhan terakhir buat kita....


Selamat Menyambut Ramadhan ..............

الوقت كالسيف

MUJAHIDAH ISLAM

My photo
Tiada terjangkau kudrat diri untuk menjadi sekojar al-kauthar milik Rasulullah..hanya sekadar setitis mata air..sejernih salsabila buat penebus dahaga sang musafir di padang pasir..
DA'IE IBARAT TIRAM DILAUT..DIHIRIS PEPASIR TERCALARLAH IA..SUNGGUHPUN TERLUKA..TETAP TERPENDAM..SUNGGUHPUN PEDIH..TETAPI DISIMPAN..NAMUN AKHIRNYA DIBALAS MUTIARA..

Total Pageviews

UKHWAH FILLAH

MUSLIMAH PEMBANGUN UMMAH

MUSLIMAH PEMBANGUN UMMAH
Powered by Blogger.

Followers