MUSLIMAH PEMBANGUN UMMAH

DIMANA BUMI DI PIJAK...DI SITU ISLAM DI JUNJUNG...


wahai dikau...renunglah engkau akan nasib diri
wahai qalbu...sedarkah engkau akan gerak hati
wahai akal...terfikirkah engkau akan apa yang bakal terjadi
andai ini merupakan Ramadhan yang terakhir kali
buatmu sekujur jasad yang bakal berlalu pergi
tatkala usia bernoktah di penghujung kehidupan duniawi
pabila tiba saat tepat seperti yang dijanji Ilahi
kematian...adalah sesuatu yang pasti

andai kau tahu ini Ramadhan terakhir
tentu siangnya engkau sibuk berzikir
biarpun anak tekak kering kehausan air
tentu engkau tak akan jemu melagukan syair rindu
mendayu..merayu...kepada-NYA Tuhan yang satu

andai kau tahu ini Ramadhan terakhir
tentu solatmu kau kerjakan di awal waktu
solat yang dikerjai...sungguh khusyuk lagi tawadhu'
tubuh, minda, dan qalbu...bersatu memperhamba diri
mengadap Rabbul Jalil... menangisi kecurangan janji
"innasolati wanusuki wamahyaya wamamati lillahirabbil 'alamin"
[sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku, dan matiku...
kuserahkan hanya kepada Allah Tuhan seru sekelian alam]

andai kau tahu ini Ramadhan terakhir
tidak akan kau persiakan walau sesaat yang berlalu
setiap masa tak akan dipersia begitu saja
di setiap kesempatan juga masa yang terluang
alunan Al-Quran bakal kau dendang...bakal kau syairkan

andai kau tahu ini Ramadhan terakhir
tentu malammu engkau sibukkan dengan pesta-pestaan
berterawih...berqiamullail...bertahajjud...
mengadu...merintih...meminta belas kasih
"sesungguhnya aku tidak layak untuk ke syurga-MU
tapi...aku juga tidak sanggup untuk ke neraka-MU"
oleh itu duhai Ilahi...kasihanilah daku hamba-MU ini

andai kau tahu ini Ramadhan terakhir
tentu dirimu tak akan melupai mereka yang tersayang
ayuh ke mari kita meriahkan Ramadhan
kita buru...kita cari...suatu malam idaman
yang lebih berkat dari seribu bulan

andai kau tahu ini Ramadhan terakhir
tentu engkau bakal bersedia batin dan zahir
mempersiap diri...rohani dan jasmani
menanti-nanti jemputan Izrail
di kiri dan kanan ...lorong-lorong redha Ar-Rahman

duhai Ilahi...
andai ini Ramadhan terakhir buat kami
jadikanlah ia Ramadhan paling bererti...paling berseri...
menerangi kegelapan hati-hati kami
menyuluhi diri ke jalan menuju redha serta kasihsayang mu Ya Ilahi
semoga bakal mewarnai kehidupan kami di sana nanti

namun saudara...
tak akan ada manusia yang bakal mengetahui
samada Ramadhan ini merupakan yang terakhir kali
hanya yang termampu bagi seorang hamba itu
berusaha...bersedia...meminta belas-NYA
andai benar ini Ramadhan terakhir buat kita....


Selamat Menyambut Ramadhan ..............

pada 8 dan 9hb Ogos..ana rasa cuti yang cukup terisi..pada tarikh tersebut ana mengikuti dua program yang berbeza..pada 8 Ogos ana mengikuti program Imam Muda anjuran pentadbiran asrama..nampak program biasa2 jer tapi banyak input baru yang dapat..kita mungkin berapa cakna sgt soal remeh-temeh dalam solat,tapi itulah yang sebenarnya yang melengkapkan solat kita..program ni buat di masjid Putra seharian..kat bawah ni antara gambar yang diambil waktu program tersebut..

Apa yang menarik hati ana..suasana di Masjid Putra tersebut..setiap wanita yang memakai t-shirt dan seluar dikehendaki memakai jubah..jubah ni diwajibkan memakai sebagai tanda hormat pada masjid..tapi kat tempat lain xbuat pun..kan bagus kalau semua masjid buat macam ni...tapi lagi bagus kalau setiap wanita fikirkan sendiri bahawa menutup aurat itu adalah wajib..tapi banyak mane yang betul2 peka...

Apa yang menarik hati ana lagi adalah sebelah Masjid Putra ni ada satu masjid..orang panggil masjid besi..salah seorang ustazah yang mengajar di masjid Putra ni ada kata..setiap waktu paling ramai jemaah dalam satu saf jer…itulah akhir zaman,masjid hanya dibuat sebagai boneka dan perhiasan..cantik..tapi tak ada jemaah yang ramai untuk solat..kat bawah ni gambar masjid besi tu...

Waktu keluar dari masjid Putra bila dah habis program..ana cukup terkejut bila melihat ramai sangat orang...bukan untuk solat..tapi ambil gambar di hadapan masjid Putra ni...sekadar ambil gambar..tak dinafikan masjid ni memang cantik..tapi terharu bila lihat manusia sekarang melihat masjid dengan pandangan begitu..yang sedihnya dengan pakaian yang tidak sopan..yealah didalam masjid kena pakai jubah..tapi kat luar tak diwajibkan..jadi kita nampaklah macam2 jenis manusia yang ada..

keesokkan harinya,9hb ana masuk program dakwah talk pulak yang bertajuk "krisis murtad barah ummah islamiah"..program cukup2 memberi input..ahli2 panel yang dijemput adalah orang2 yang dikira baru masuk Islam...antaranya Ust Kamarul Zaman Noor Mohamed,Brother Lim Jooi Soon dan Ust Ann Wang Seng...program begini amat2 diperlukan untuk dilaksanakan dimana2 IPTA...begitu banyak input yang dapat..malah kita diajar cara mendekati orang bukan Islam dengan cara yang betul..program ni juga kita dapat tahu lebih lanjut asal-usul agama2 lain serta mengetahui apa yang terkandung sebenarnya dalam kitab2 mereka...sebenarnya ada video nk letak tapi lambat sangat prosesnya..nntlah balik rumah ana letak..


setakat itu sajelah..sekadar perkongsian bersama...moga dapat manfaat bersama...

"Tika kesusahan datang..moga Allah kuatkan hati..tika sendirian dalam perjuangan..moga Allah hantarkan malaikat membantu..tika hati dilanda gelisah..moga Allah curahkan ketenangan..tika kebuntuan,moga Allah memberi petunjuk...Ya Allah..jadikan kami hamba yang sabar agar perjuangan dapat diteruskan..."


Kadang-kadang perjuangan adalah sesuatu yang kita perlukan dalam hidup kita. Jika Tuhan membiarkan kita hidup tanpa sebarang dugaan dan rintangan, itu mungkin akan melumpuhkan kita. Kita mungkin tidak akan menjadi kuat, tabah dan yakin menempuh segala rintangan untuk meneruskan kehidupan..


ANUGERAH….


Saya mohon kekuatan….

Dan Tuhan memberi saya kesulitan-kesulitan untuk membuat saya kuat.


Saya memohon kebijaksanaan…

Dan Tuhan memberi saya persoalan untuk diselesaikan.


Saya memohon kemakmuran…

Dan Tuhan memberi saya otak dan tenaga untuk bekerja.


Saya memohon keteguhan hati…

Dan Tuhan membari saya bahaya untuk diatasi.


Saya memohon CINTA….

Dan Tuhan memberi saya orang-orang bermasalah untuk ditolong.


Saya memohon kemurahan dan kebaikan hati..

Dan Tuhan memberi saya kesempatan-kesempatan.


Saya tidak memperoleh yang saya inginkan,

Saya mendapatkan segala yang saya perlukan.


MANUSIA bahagia bila dia mampu membuka mata untuk menyedari bahawa dia memiliki banyak keistimewaan yang bererti. Manusia mampu bahagia bila dia mahu membuka mata hati untuk menyedari batapa dia dicintai. Manusia mampu bahagia bila dia mahu mebuka diri agar orang lain boleh mencintainya dengan tulus…


MANUSIA tidak bahagia kerana tidak mahu membuka hati, berusaha meraih yang tidak dapat diraih, memaksa untuk mendapatkan segala yang diinginkan, tidak mahu menerima dan mensyukuri apa yang ada. Manusia buta kerana egois dan hanya memikirkan diri, tidak sedar bahwa dia begitu dicintai, tidak sedar bahawa saat ini, apa yang ada adalah baik, selalu berusaha meraih lebih dan tidak mahu sedar kerana serakah.


ADA teman yang begitu mencintai, namun tidak diendahkan, kerana memilih, menilai dan menghakimi sendiri. Memilih teman dan mencari-cari, padahal di depan mata ada teman yang sejati. Telah memiliki segala yang terbaik, namun serakah, ingin dirinya paling diperhatikan, paling disayang, selalu menjadi pusat perhatian, selalu dinombor satukan. Padahal, semua manusia memiliki peranan, hebat, dan nombor satu dalam satu hal tapi belum tentu dalam hal lain, dicintai oleh satu orang belum tentu oleh orang lain.


KEBAHAGIAAN bersumber dari dalam diri kita sendiri. Jikalau berharap daripada orang lain, bersedialah untuk dikhianati. Kita akan bahagia bila kita menrima diri apa adanya, mencintai dan menghargai diri sendiri, mahu mencintai orang lain dan mahu menerima orang lain.


PERCAYALAH kepada ALLAH, dan bersyukurlah kepada-NYA, bahawa kita selalu diberikan yang terbaik sesuai usaha kita, tak perlu berkeras hati. DIA akan memberi kita disaat yang tepat apa yang kita perlukan, meskipun bukan hari ini, masih ada esok hari. Berusahalah dan berbahagialah kerana kita dicintai begitu ramai orang….


Kubermohon kepada Allah semoga tabah dalam segala ujian....ujian adalah tarbiah dan tanda kasih sayang dari Allah.....


Dimana kecantikan lelaki dan dimana kegagahan wanita........Mari sama-sama renungkan....

KECANTIKAN LELAKI


Kecantikkan seorang lelaki bukan kepada rupa fizikal

Tetapi pada murni nurani

Lelaki yang cantik….

Adalah lelaki yang mampu mengalirkan airmata untuk ingatan

Adalah lelaki yang sedia menerima segala teguran

Adalah lelaki yang memberi madu setelah menerima racun

Adalah lelaki yang tenang dan lapang dada

Adalah lelaki yang baik sangka

Adalah lelaki yang tidak pernah putus asa

Kecantikkan lelaki adalah berdiri di atas kemuliaan hati

Seluruh kecantikkan yang ada pada Muhammad yang umi

Adalah kecantikkan sempurna bagi seorang lelaki


KEGAGAHAN WANITA


Kegagahan seorang wanita bukan kepada pejal otot badan

Tetapi pada kekuatan perasaan

Perempuan yang gagah….

Adalah perempuan yang tahan menerima sebuah kehilangan

Adalah perempuan yangtidak takut pada kemiskinan

Adalah perempuan yang tabah menanggung kerinduan setelah ditinggalkan

Adalah perempuan yang tidak meminta-minta agar dipenuhi segala keinginan

Kegagahan perempuan berdiri di atas teguhnya iman

Seluruh kegagahan ini ada pada Khadijah yang ehsan

Adalah kegagahan yang sempurna bagi seorang wanita.

الوقت كالسيف

MUJAHIDAH ISLAM

My photo
Tiada terjangkau kudrat diri untuk menjadi sekojar al-kauthar milik Rasulullah..hanya sekadar setitis mata air..sejernih salsabila buat penebus dahaga sang musafir di padang pasir..
DA'IE IBARAT TIRAM DILAUT..DIHIRIS PEPASIR TERCALARLAH IA..SUNGGUHPUN TERLUKA..TETAP TERPENDAM..SUNGGUHPUN PEDIH..TETAPI DISIMPAN..NAMUN AKHIRNYA DIBALAS MUTIARA..

Total Pageviews

UKHWAH FILLAH

MUSLIMAH PEMBANGUN UMMAH

MUSLIMAH PEMBANGUN UMMAH
Powered by Blogger.

Followers