MUSLIMAH PEMBANGUN UMMAH

DIMANA BUMI DI PIJAK...DI SITU ISLAM DI JUNJUNG...

Assalamualaikum.....

Alhamdulillah selesai 1 paper hari ni...fikr islami..soalannya xlah payah sgt...cuma terkejut dgn markahnya...ada 4 soalan pilih 3 shj..stp soalan xada anak2 soalan tp markahnya 20 markah...huh..penat jgk perah otak nk cari isi...point dlm buku pendek jer...jd huraian lah kena bt panjang2.....bi iznillah...insyaAllah dpt yg terbaik....

sebelum exam ni blk trg..cuti raya...apa yg nk dikongsikan sebenarnya adalah bermacam2 ragam manusia masa nk balik ke kampung...naik bas di Putra..jd kena naik ktm lah nk ke putra....seperti mana semua sedia maklum...ktm sekarang dah ada koc utk wanita shj...koc wanita shj ni bermula pd akhir bulan april 2010....tujuan utamanya adalah membendung masalah seksual terhadap wanita...kan bgs kalau tujuan utama nk jaga ikhtilat lelaki dan perempuan..faham2 jealah duk dlm ktm tu...bila time cuti @ time org blk krj full dgn manusia....erm...sbb tu lah xsuka sgt naik ktm ni...rasa lega bila dah diperkenalkan koc utk wanita ni....

pada awal diperkenalkan ada guard yg jaga...spy lelaki xmasuk...tp dah lama ni....erm...xder dah...lelaki slamber jer msk koc wanita ni...xrasa malu langsung..."pondan agaknya"..geram rasanya...masa balik hr tu sajer tngkap gmbr lelaki2 ni masa diorg duk dlm koc wanita....siap bleh tidur lagi...geram sbb adanya lelaki2 mcm ni...wanita xdpt ddk...


apa yg menariknya...waktu dah smp di KL sentral...ramai yg msk...lelaki pun ada...ada seorg mak cik india ni membebel seorg dri....dia pandang jer sekeliling...ingtkan membebel aper..rupanya mak cik ni marah sbb ada lelaki dlm koc wanita....mak cik ni pun tegur sorang budak lelaki melayu ni...srh dia msk kat koc lelaki..tp budak ni bt slamber jer...menjwb lg tuh...krg ajar dgn org tua...walaupun dgn bkn Islam....tp malu jgk bdk ni kena tegur depan org ramai...dri ni xsekuat tu nk tegur lelaki2 sebegini...nnt ada yg jns pelik2 susah....bermasam muka jealah...

pernah seorg ust bercerita..waktu ni ana join program bwh pendakwah muda...ust ni crite pengalaman duk dlm ktm ni....waktu tu xder lg koc wanita...masa ust tu msk dlm koc ni...org2 btl2 ramai..btl2 sesak...lelaki prmpn xpyh katalah...bersentuh2an...ust ni cri jalan nk elakkan dr semua ni...maka ust ni pun ambil Quran dan baca kuat2...semua dlm ktm tu dgr...yg dekat2 dgn ust mkn menjauh...lapang skt dr sesak2 td...ustbc lg Quran tu kuat2...akhirnya ada seorg pemuda ni bg ust ddk...entahlah...niat nya..harap2 krn hormat pd org lbh tua...

terfikir jgk....bgs jgk cara ni...bc Quran jea...trs menjauh...xdelah yg nk himpit2...lbh2 jk situasi dgn lelaki...erm...remaja2 dlm ktm tu mcm takut jea dgr bcaan Quran ni...kalau tgk dlm ktm n i..mcm2 jns manusia bleh tgk...pakaian xusah ckp..mcm2 jns n trend...bykkan istighfar jea...smg dgn adanya koc wanita ni memberi lbh kebaikan dn manfaat kpd semua wanita...oklh drpd dulu2 naik ktm ni....


IPOH: “Nak abah, nak mama,” itu perkataan diucapkan berulang kali oleh Fatiha Shaiful Fadzilah, 4, yang terselamat dalam nahas ngeri mengorbankan ibu dan bapa serta dua abang kembarnya ketika mereka dalam perjalanan pulang ke kampung bagi menyambut Aidiladha di sini, tengah malam kelmarin.

Dalam kejadian kira-kira jam 12 tengah malam di Kilometer (KM) 377.6 Lebuhraya Utara-Selatan (Plus) arah utara, berdekatan Slim River itu, empat beranak terbabit maut di tempat kejadian selepas kereta Proton Iswara yang mereka naiki dirempuh sebuah treler dari belakang.


Mereka yang terbunuh ialah Shaiful Fadzilah Shahar, 36, isterinya, Siti Suzana Mohd Noor, 33, dan anak kembar mereka, Fitri dan Fikri berusia enam tahun manakala dua lagi anak mereka iaitu Firdaus, 8, dan Fatiha, cedera.

Ibu saudara Fatiha yang juga adik bongsu Shaiful Fadzilah, Nor Azizah Shahar, 23, ketika ditemui di Hospital Raja Permaisuri Bainun (HRPB), di sini, semalam berkata, Fatiha ditempatkan di Wad Kebakaran hospital itu pada awal pagi semalam bagi rawatan susulan akibat kecederaan serta melecur di tangan kiri.


Nor Azizah berkata, abangnya tidak merancang pulang ke kampung sebelum ini, namun mengubah keputusan itu dan memaklumkan kepada keluarga di Kampung Gua Badak, Lenggong dari rumah mereka di Taman Ekamatahari, Labu, Seremban, kira-kira jam 8 pagi kelmarin.

“Sebelum ini, arwah pernah memaklumkan dia sekeluarga tak jadi balik berikutan kekangan kerja, namun mengubah keputusan itu pada saat akhir.

“Dia memaklumkan kepada kami sebelum bertolak pulang ke kampung. Bagaimanapun, selepas menunggu sehingga jam 2 pagi, tapi mereka belum tiba membuatkan kami sekeluarga curiga,” katanya.


Nor Azizah menghubungi Shaiful Fadzilah kira-kira jam 4 pagi untuk mengetahui keadaan mereka sekeluarga, namun tiada jawapan sebelum dihubungi polis lima minit kemudian memaklumkan arwah sekeluarga terbabit kemalangan ngeri menyebabkan dia bergegas ke Hospital Slim River.

Menurutnya, arwah abangnya ada merancang mengkhatankan anak kembarnya itu di kampung memandangkan ketika ini musim cuti sekolah selain menyambut Aidiladha.


“Kali terakhir saya menemui mereka sekeluarga pada Aidilfitri lalu,” katanya sebak.


Sementara itu, tinjauan di HRPB mendapati Fatiha masih menerima rawatan di hospital berkenaan dan dia kerap kali meracau serta menangis sambil memanggil ibu dan bapanya.


Kanak-kanak malang itu belum dimaklumkan kematian ibu dan bapa serta abang kembarnya.


Abang sulung Fatiha, Firdaus pula masih dirawat di Hospital Slim River kerana cedera di kaki manakala keempat-empat ahli keluarganya yang meninggal dunia dalam nahas itu dibawa ke hospital sama untuk bedah siasat sebelum jenazah mereka dituntut ahli keluarga, petang semalam.


Semua jenazah empat beranak itu dikebumikan di kampung kelahiran Shaiful Fadzilah di Kampung Gua Badak, Lenggong, petang semalam.




Ana ckp tersentuh dgn berita ni...walaupun byk lagi kes begini...di kala dri rasa sendirian...namun berita ni menguatkan lagi tanda kesyukuran pada Allah atas segala nikmat yg telah Allah berikan...jika kt diuji...ada org lain yg diuji lbh teruk lagi...malah diuji ketika msh lagi kecil...tak mengetahui dgn lebih mendalam tentang kehidupan...yg sgt2 memerlukan kasih sayang ibubapa...terlalu besar tamparan....dikala kedua ibubapa meninggal di depan mata...smg Allah cucuri rahmat keatas kedua ibubapa budak ini...dan menempatkan di kalangan org yg beriman...insyaAllah....


sama2 koleksi diri...muhasabah diri...syukurlah dgn stp yg Allah berikan...jika Allah ambil sesuatu..Allah akn gantikan dgn lbh baik lagi...semua sbg tarbiyyah dlm diri...kekuatan aqidah pd Allah...

sumber: http://soaljawab.wordpress.com/2009/11/23/tatacara-takbir-aidilfitri-dan-aidiladha/

Waktu Mulai & Berakhir Takbir


a. Takbir Aidil Fitri


Takbir pada saat aidil fitri bermula sejak maghrib malam tanggal 1 syawal sehingga selesai solat ‘id.

Hal ini berdasarkan dalil berikut:


1. Allah berfirman, yang ertinya: “…hendaklah kamu mencukupkan bilangannya (puasa) dan hendaklah kamu mengagungkan Allah (bertakbir) atas petunjuk-Nya yang diberikan kepadamu.” (Qs. Al Baqarah: 185)


Ayat ini menjelaskan bahawasanya ketika orang sudah selesai menjalankan ibadah puasa di bulan Ramadlan maka disyariatkan untuk mengagungkan Allah dengan bertakbir.


2. Ibn Abi Syaibah meriwayatkan bahawa Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam keluar dari rumah menuju ke tanah lapang kemudian baginda saw bertakbir hingga tiba di tanah lapang (musolla iaitu tempat solat hari raya). Baginda saw terus bertakbir sehingga solat selesai. Setelah menyelesaikan solat, baginda saw menghentikan takbir. (HR. Ibn Abi Syaibah dalam Al Mushannaf 5621)


Keterangan:


1. Takbir aidil fitri dilakukan dimana saja dan bila saja. Ertinya tidak semestinya di masjid.

2. Sangat dianjurkan untuk memeperbanyak takbir ketika menuju ke tempat solat raya. Ini kerana ia merupakan kebiasaan Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam dan para sahabat. Berikut di antara dalilnya:


  • Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam keluar daripada rumah menuju ke tanah lapang (tempat solat hari raya) kemudian baginda saw bertakbir sehingga tiba di tanah lapang. Baginda saw terus bertakbir sehingga solat selesai. Setelah menyelesaikan solat, baginda saw menghentikan takbir. (HR. Ibn Abi Syaibah dalam Al Mushannaf)
  • Daripada Nafi: “Dulu Ibn Umar bertakbir pada hari id (ketika keluar rumah) sehingga beliau tiba di tanah lapang. Beliau terus melanjutkan takbir hingga imam datang.” (HR. Al Faryabi dalam Ahkam al Idain)
  • Daripada Muhammad bin Ibrahim (seorang tabi’in), beliau mengatakan: “Dulu Abu Qatadah berangkat menuju tanah lapang pada hari raya kemudian bertakbir. Beliau terus bertakbir sehingga tiba di tanah lapang.” (Al Faryabi dalam Ahkam al Idain)

b. Takbir Aidil Adha


Takbir Aidil Adha ada dua:

1. Takbir yang tidak terikat waktu (Takbir Mutlak)


Takbir hari raya yang tidak terikat waktu adalah takbir yang dilakukan bila saja, dimana saja, selama masih dalam tempoh waktu yang dibolehkan.


Takbir mutlak menjelang aidil Adha bermula sejak tanggal 1 Zulhijjah sehingga waktu asar pada tanggal 13 Zulhijjah. Selama tanggal 1 – 13 Zulhijjah, kaum muslimin disyariatkan memperbanyakkan ucapan takbir di mana saja, bila saja dan dalam keadaan apa saja. Boleh sambil berjalan, di kenderaan, bekerja, berdiri, duduk, ataupun berbaring. Demikian pula, takbir ini boleh dilakukan di rumah, jalan, pejabat, sawah, pasar, tanah lapang, masjid, dst. Dalilnya adalah:


a. Allah berfirman, yang ertinya: “…supaya mereka berzikir (menyebut) nama Allah pada hari yang telah ditentukan…” (Qs. Al Hajj: 28)


Allah juga berfirman, yang ertinya: “….Dan berzikirlah (dengan menyebut) Allah dalam beberapa hari yang berbilang…” (Qs. Al Baqarah: 203)


Tafsirnya:

  • Yang dimaksud berzikir pada dua ayat di atas adalah melakukan takbir
  • Ibn Abbas radhiyallahu ‘anhuma mengatakan: “Yang dimaksud ‘hari yang telah ditentukan’ adalah tanggal 1 – 10 Zulhijjah, sedangkan maksud ‘beberapa hari yang berbilang’ adalah hari tasyriq, tanggal 11, 12, dan 13 Zulhijjah.” (Al Bukhari secara Mua’alaq, sebelum hadis no.969)
  • Dari Sa’id bin Jubair dari Ibn Abbas, bahawa maksud “hari yang telah ditentukan” adalah tanggal 1 – 9 Zulhijjah, sedangkan makna “beberapa hari yang berbilang” adalah hari tasyriq, tanggal 11, 12, dan 13 Zulhijjah. (Disebutkan oleh Ibn Hajar dalam Fathul Bari 2/458, kata Ibn Mardawaih: Sanadnya sahih)

b. Hadis dari Abdullah bin Umar, bahawa Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda: “Tidak ada amal yang dilakukan di hari yang lebih agung dan lebih dicintai Allah melebihi amal yang dilakukan di tanggal 1 – 10 Zulhijjah. Oleh kerana itu, perbanyaklah membaca tahlil, takbir, dan tahmid pada hari itu.” (HR. Ahmad & Sanadnya disahihkan Syaikh Ahmad Syakir)


c. Imam Al Bukhari mengatakan: “Dulu Ibn Umar dan Abu Hurairah pergi ke pasar pada tanggal 1 – 10 Zulhijjah. Mereka berdua mengucapkan takbir kemudian masyarakat bertakbir disebabkan mendengar takbir mereka berdua.” (HR. Al Bukhari sebelum hadis no.969)


d. Disebutkan Imam Bukhari: “Umar bin Khatab pernah bertakbir di khemahnya ketika di Mina dan didengar oleh orang yang berada di masjid. Akhirnya mereka semua bertakbir dan masyarakat yang di pasar-pun ikut bertakbir. Sehingga Mina bergema dengan takbir.” (HR. Al Bukhari sebelum hadis no.970)


e. Disebutkan oleh Ibn Hajar bahawa Ad Daruqutni meriwayatkan: “Dulu Abu Ja’far Al Baqir (cucu Ali bin Abi Thalib) bertakbir setiap selesai solat sunat di Mina.” (Fathul Bari 3/389)


2. Takbir yang terikat waktu


Takbir yang terikat waktu adalah takbir yang dilaksanakan setiap selesai melaksanakan solat wajib. Takbir ini dimulai sejak setelah solat subuh tanggal 9 Zulhijjah sehingga setelah solat Asar tanggal 13 Zulhijjah. Berikut dalil-dalilnya:


a. Dari Umar bin Khattab radhiyallahu ‘anhu, bahawa beliau dulu bertakbir setelah solat shubuh pada tanggal 9 Zulhijjah sehingga setelah Zuhur pada tanggal 13 Zulhijjah. (Ibn Abi Syaibah & Al Baihaqi dan sanadnya disahihkan Al Albani)


b. Dari Ali bin Abi Thalib radhiyallahu ‘anhu, bahawa beliau bertakbir setelah solat shubuh pada tanggal 9 Zulhijjah sehingga Asar tanggal 13 Zulhijjah. Beliau juga bertakbir setelah ashar. (HR Ibn Abi Syaibah & Al Baihaqi. Al Albani mengatakan: “Sahih dari Ali radhiyallahu ‘anhu“)


c. Dari Ibn Abbas radhiyallahu ‘anhu, bahawa beliau bertakbir setelah solat shubuh pada tanggal 9 Zulhijjah sehingga tanggal 13 Zulhijjah. Beliau tidak bertakbir setelah maghrib (malam tanggal 14 Zulhijjah). (HR Ibn Abi Syaibah & Al Baihaqi. Al Albani mengatakan: Sanadnya sahih)


d. Dari Ibn Mas’ud radhiyallahu ‘anhu, bahawa beliau bertakbir setelah solat shubuh pada tanggal 9 Zulhijjah sehingga Asar tanggal 13 Zulhijjah. (HR. Al Hakim dan disahihkan An Nawawi dalam Al Majmu’)


Lafaz Takbir


Tidak terdapat riwayat lafaz takbir tertentu dari Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam. Hanya saja ada beberapa riwayat dari beberapa sahabat yang mencontohkan lafaz takbir. Diantara riwayat tersebut adalah:


Pertama, Takbir Ibn Mas’ud radhiyallahu ‘anhu. Riwayat daripada beliau ada 2 lafaz takbir:

أ‌- اللَّهُ أَكْبَرُ، اللَّهُ أَكْبَرُ، لاَ إِلَهَ إِلاَّ الله ُ، وَاللَّهُ أَكْبَرُ، اللَّهُ أَكْبَرُ وللهِ الْحَمْدُ
ب‌- اللَّهُ أَكْبَرُ، اللَّهُ أَكْبَرُ، اللَّهُ أَكْبَرُ، لاَ إِلَهَ إِلاَّ الله ُ، اللَّهُ أَكْبَرُ وللهِ الْحَمْدُ

Keterangan:
Lafaz: “Allahu Akbar” pada takbir Ibn Mas’ud boleh dibaca dua kali atau tiga kali. Semuanya diriwayatkan Ibn Abi Syaibah dalam Al Mushannaf.


Kedua, Takbir Ibn Abbas radliallahu ‘anhuma:

اللَّهُ أَكْبَرُ، اللَّهُ أَكْبَرُ، اللَّهُ أَكْبَرُ، وَلِلَّهِ الْحَمْدُ، اللَّهُ أَكْبَرُ وَأَجَلُّ
اللَّهُ أَكْبَرُ، عَلَى مَا هَدَانَا

Keterangan:
Takbir Ibn Abbas diriwayatkan oleh Al Baihaqi dan sanadnya disahihkan Syaikh Al Albani.


Ketiga, Takbir Salman Al Farisi radhiyallahu ‘anhu:

اللَّهُ أَكْبَرُ، اللَّهُ أَكْبَرُ، اللَّهُ أَكْبَرُ كَبِيْرًا

Keterangan: Ibn Hajar mengatakan: Takbir Salman Al Farisi radhiyallahu ‘anhu diriwayatkan oleh Abdur Razaq dalam Al Mushanaf dengan sanad sahih dari Salman.


Catatan Penting


As Shan’ani mengatakan: “Penjelasan tentang lafaz takbir sangat banyak daripada berberapa ulama. Ini menunjukkan bahawa perintah bentuk takbir cukup longgar. Disamping ayat yang memerintahkan takbir juga menuntut demikian.”


Maksud perkataan As Shan’ani adalah bahawa lafaz takbir itu longgar, tidak hanya satu atau dua lafaz. Orang boleh milih mana saja yang dia suka. Bahkan sebahagian ulama mengucapkan lafaz takbir yang tidak ada keterangan dalam riwayat hadis. Allahu A’lam.


Kebiasaan yang Salah Ketika Takbir


Ada beberapa kebiasaan yang salah ketika melakukan takbir di hari raya, diantaranya:


a. Takbir berjamaah di masjid atau di tanah lapang


Ini kerana takbir yang sunnah itu dilakukan sendiri-sendiri dan tidak diketuai seseoran. Sebagaimana disebutkan dalam riwayat Anas bin Malik bahawa para sahabat ketika bersama nabi pada saat bertakbir, ada yang sedang membaca Allahu akbar, ada yang sedang membaca laa ilaaha illa Allah, dan satu sama lain tidak saling menyalahkan… (Musnad Imam Syafi’i 909)


Riwayat ini menunjukkan bahawa takbirnya para sahabat tidak seragam. Kerana mereka bertakbir sendiri-sendiri dan tidak berjamaah.


b. Takbir dengan menggunakan pengeras suara


Perlu difahami bahawa cara melakukan takbir hari raya tidak sama dengan cara melaksanakan azan. Dalam syariat azan, seseorang dianjurkan untuk melantangkan suaranya sekeras mungkin. Oleh kerana itu, para juru azan di zaman Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam seperti Bilal, dan Abdullah bin Umi Maktum ketika hendak azan mereka naik, mencari tempat yang tinggi. Tujuannya adalah agar azan didengar oleh banyak orang. Namun ketika melakukan takbir hari raya, tidak terdapat satupun riwayat bahawa Bilal naik mencari tempat yang tinggi dalam rangka melakukan takbir. Beliau melakukan takbir di bawah dengan suara keras yang hanya didengari oleh beberapa orang di sekelilingnya saja.


Oleh kerana itu, sebaiknya melakukan takbir hari raya tidak sebagaimana azan. Ini kerana dua syariat ini adalah syariat yang berbeza.


c. Hanya bertakbir setiap selesai solat berjamaah


Sebagaimana telah dijelaskan bahawa takbir itu ada dua. Ada yang terikat waktu dan ada yang sifatnya mutlak (tidak terikat waktu). Untuk takbir yang mutlak sebaiknya tidak dilaksanakan setiap selesai solat fardlu saja. Yang sunnah dilakukan setiap saat, bila saja dan di mana saja.


Ibnul Mulaqin mengatakan: “Takbir setelah solat wajib dan yang lainnya, untuk takbir Aidil Fitri maka tidak dianjurkan untuk dilakukan setelah solat, menurut pendapat yang lebih kuat.” (Al I’lam bi Fawaid Umadatil Ahkam: 4/259)


Amal yang disyariatkan ketika selesai solat jamaah adalah berzikir sebagaimana zikir setelah solat. Bukan melaungkan takbir. Waktu melaungkan takbir cukup longgar, boleh dilakukan bilapun selama hari raya. Oleh kerana itu, tidak selayaknya mengambil waktu yang digunakan untuk berzikir setelah solat.


d. Tidak bertakbir ketika di tengah perjalanan menuju tanah lapang


Sebagaimana riwayat yang telah disebutkan di atas, bahawa takbir yang sunnah itu dilakukan ketika di perjalanan menuju tempat solat hari raya. Namun sayang sunnah ini hampir hilang, melihatkan ramainya orang yang meninggalkannya.


e. Bertakbir dengan lafaz yang terlalu panjang


Sebahagian pemimpin takbir sesekali melantunkan takbir dengan bacaan yang sangat panjang. Berikut lafaznya:


الله أكبر كَبِيرًا وَالْحَمْدُ لِلَّهِ كَثِيرًا وَسُبْحَانَ اللَّهِ بُكْرَةً وَأَصِيلًا لَا إلَهَ إلَّا اللَّهُ وَلَا نَعْبُدُ إلَّا إيَّاهُ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ لَا إلَهَ إلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ صَدَقَ وَعْدَهُ وَنَصَرَ عَبْدَهُ وَهَزَمَ الْأَحْزَابَ وَحْدَهُ…


Takbir dengan lafaz yang panjang di atas tidak ada dalilnya. Allahu a’lam.

http://muslim.or.id/fiqh-dan-muamalah/takbir-hari-raya.html

Assalamualaikum....

salam aidil adha bt semua pengunjung blog ni....mst msg2 seronok bersama keluarga ramai2...ana pula...erm...kalau raya aidilfitri bertiga...raya aidil adha pula berdua jer...jalan2 dgn ayah...selama 22 thn hidup di muka bumi Allah ni xprnh beraya di felda..hr ni dlm sejarah solat raya di felda..solat di surau mujahidin...surau yg ayah bt khas utk arwah mak...sayu nyer hati di pagi hari raya...kerana xsama mcm raya2 thn2 sblm ni...raya aidilfitri sayu..raya aidil adha lagi sayu...tp cuba kuatkan dri...xtau nk mengadu kat saper...blog ni dah jd tempat utk luahkan perasaan plk...tp..bila lantunkan ayat2 Allah ni..rasa lbh tenang dan rasai Allah sentiasa bersama..utk lpskan kesayuan smbl bc buku latah zan..karangan Dr Aidh...rasa lbh tenang...

bezanya di rmh dan di kampus...di kampus bleh jd org yg tabah..muslimat kan power..tp kekuatan tu xsmp di rmh...cuba utk jd org yg tabah...tp..sukar nyer..rasa diri keseorangan...mgkn inilah nasib si anak bongsu...semua adik beradik lain dah berkeluarga...apa2 hal semua fikir sendri..tp bila lihat ahli keluarga yg semua dah berkeluarga...secara kancah dlm kehidupan keluarga menjdkan diri ini lbh matang....pemilihan pasangan sangat penting...terbc buku pemberian kakak sulong...buku buatmu wanita...tulisan motivator yg terknl jg.. pn suzanna...dlm sesebuah perkahwinan antara komunikasi dan intiminasi...komunikasi itu lbh penting..kalau intiminasi ada..tp komunikasi yg baik xde...mk rosaklah jg institusi keluarga...komunikasi sgt penting...bak kata pepatah..."kerana mulut santan binasa"...mnjd pengajaran utk masa akn dtg......

rindu nya zaman kusza dulu...tiap2 mgu ada pengisian dr ust @ ustzh yg 1 fikrah 1 perjuangan...kdg2 dlm kls tutorial @ kuliah..ust2 selalu bg nsht sblm @ slps mengajar..ku sgt rindukan biah itu...rasa dri ckp terisi....skrg rasa mkn laro..laro dgn dri sendri..kdg2 ceramah ust azhar peneman...pengubat...ku inginkan tarbiah yg meresap ke hati...yg jauh dr ikhtilat yg krg terjaga..ku takut...aku laro tnp disedari...aku xmahu jalan dakwah yg dilalui..dikotori dgn perkara yg kdg2 org ambil ringan dgn sst perkara...bg ku..apajua hal..hati xkan goyah...matlamat ttp sama..perjuangan akan diteruskan...hingga hujung nyawa...insyaAllah...bg sahabat2..nshtlah driku..jika aku smkn laro dan jauh dr matlamat...




Bila terasa diri ni lemah dan putus asa teringat lagu maher zain.....Aku tidak keseorangan...Allah sentiasa bersama....


Always Be There.....


Alllahu Akbar (many times)


If you ask me about love
And wanna know about it
I am so pleased
It’s everything about Allah
The pure love, to our soul
The creator of you and me,the heaven and whole universe
The ONE that made us all
And HE’s the guardian of HIS true believers


So when the time is hard
There’s no way to turn
As HE promise HE will always be there
To bless us with HIS love and HIS mercy
Coz, as HE promise HE will always be there
HE’s always watching us, guiding us
And HE knows what’s in all in our heart


So when you lose your way
To Allah you should turn
As HE promise HE will always be there…


HE bring ourselves from the darkness into the light
Subhanallah praise belongs to YOU for everything
Shouldn’t never feel afraid of anything
As long as we follow HIS guidance all the way
Through the short time we have in this life
Soon it all’ll be over
And we’ll be in His heaven and we’ll all be fine


So when the time gets hard
There’s no way to turn
As HE promise He will always be there
To bless us with HIS love and HIS mercy
Coz, as HE promise HE will always be there
HE’s always watching us, guiding us
And HE knows what’s in all in our heart


So when you lose your way
To Allah you should turn
As HE promise HE will always be there…


Allahu Akbar (many times)


So when the time gets hard
There’s no way to turn
As HE promise He will always be there
To bless us with HIS love and HIS mercy
Coz, as HE promise HE will always be there
HE’s always watching us, guiding us
And he knows what’s in all in our heart


So when you lose your way
To Allah you should turn
As HE promise HE will always be there…


Allahu Akbar (many times)


Assalamualaikum....

Dah dekat2 nk periksa ni terasa rindu sgt pada arwah mak....dulu..sebelum preksa akan selalu tlp mak utk bg kata2 semangat dan nasihat...dan kalau lps preksa xbleh jwb..mst tlp mak bgtau utk bg semangat semula...sekarang ni lbh krg 4 thn berdikari...nk preksa tlp ayah..tp xsama...mgkn naluri seorg lain dr mak...apa2 pun dgr suara ibu bapa nk preksa ni dah bg kekuatan....

hari ni dah 10/11/2010...5 /11/2010 sepatutnya adalah tarikh lahir mak yg ke 56...pada waktu tu ada program diluar...xdpt nk ditulis diblog dan hari ni baru dpt internet...apa pun ingatn tntg trkh ni xkan pudar...mak...kau tiada ganti...walau siapa pn cuba menjd pengganti...kau ttp dihatiku selama-lamanya..tiada penggantinya....ku akan cuba sedaya upaya utk menyambung perjuanganmu utk martabatkan Islam yg kau tinggalkan...kereta kancil milik mak pun byk membantu pergerakan dan kemudahan segala gerak kerja....alhamdulillah....smg mak sentiasa tenang dan aman di alam sana...

semoga bertemu di syurga nnt....insyaAllah....

Assalamualaikum....

Salam imtihan bt semua sahabat2...utk sem ni subjek yg diambil skt jer tp agak mencabar subjek2 nyer...walaupun 4 subjek jer final sem ni tp agak sukar utk memahami subjek2 ni...dabt rasm,qiraat,tafsir dan fikr islami...agak pening utk study..terutamaya dabt rasm..kena pemahaman yg btl2 mantap...qiraat pula pd pemahaman dan hafalan..byk kena hfl ni...tafsir...erm...ssh nk kata...ust arab yg ngajar...terlalu byk isi...xtaulah yg mana yg perlu diutamakan...test yg plg lama...3 jam..fikr islami..no komen..nota xbyk sgt...tp agak khuatir jg...

sebelum menempuh final start 23hb ni...kena tempuh muet dulu 13hb ni....takut sgt2...xbersedia...buku pun xbc sgt..semoga Allah permudahkan segalanya..dan smg perjalanan ke sek di kajang utk ambil muet berjalan lancar dan selamat...

bila dah dekat2 final ni .....sama2 kt koleksi diri.....sama2 muhasabah...

nsht utk diri...apa2yg dilakukan pergantungan dgn Allah yg penting..taqorrub dgn Allah...segalanya Allah dah tentukan tp kita kena usaha dulu..jgn terus berserah tnp usaha...
USAHA+DOA+TAWAKAL=BERJAYA....INSYAALLAH...

الوقت كالسيف

MUJAHIDAH ISLAM

My photo
Tiada terjangkau kudrat diri untuk menjadi sekojar al-kauthar milik Rasulullah..hanya sekadar setitis mata air..sejernih salsabila buat penebus dahaga sang musafir di padang pasir..
DA'IE IBARAT TIRAM DILAUT..DIHIRIS PEPASIR TERCALARLAH IA..SUNGGUHPUN TERLUKA..TETAP TERPENDAM..SUNGGUHPUN PEDIH..TETAPI DISIMPAN..NAMUN AKHIRNYA DIBALAS MUTIARA..

Total Pageviews

UKHWAH FILLAH

MUSLIMAH PEMBANGUN UMMAH

MUSLIMAH PEMBANGUN UMMAH
Powered by Blogger.

Followers