MUSLIMAH PEMBANGUN UMMAH

DIMANA BUMI DI PIJAK...DI SITU ISLAM DI JUNJUNG...

"BAIAH"

“Tiada Islam melainkan dengan jemaah, tiada jemaah melainkan dengan kepemimpinan, dan tiada kepemimpinan melainkan dengan ketaatan” – Umar al-Khattab r.a.

Baiah merupakan perjanjian untuk memberi ketaatan, manakala orang yang melakukannya seolah-olah membuat janji setia untuk menyerahkan dirinya dan urusan kaum Muslimin kepada amir atau ketuanya. Ianya merupakan perbuatan sunnah Nabi S.A.W. yang pernah diberikan oleh para sahabat beberapa kali kepada Rasulullah S.A.W. seperti Baiatul Aqabah Pertama dan Kedua, serta Baiatul Ridhwan.

Imam al-Bukhari meriwayatkan dari Junaidah bin Abi Umayyah dari ‘Ubaidah bin Al-Samit yang menyatakan:”Rasulullah S.A.W. telah memanggil kami, lalu kami pun memberi baiah kepada baginda… kemudian `Ubaidah berkata:”Di antara perkara yang diminta kami berjanji ialah; Kami berjanji mendengar dan mentaati (Rasulullah) dalam perkara yang kami sukai atau benci, dalam keadaan kami susah dan senang, tidak mementingkan diri sendiri, tidak membantah terhadap amir (ketua) dalam urusan-urusan kecuali kami melihat kekufuran terhadap Allah secara nyata dengan bukti yang terang dan jelas.”
(dari Sahih Bukhari)

Menunaikan baiah adalah wajib manakala melanggarnya merupakan maksiat. Ibnul Juzi Al-Maliki pernah berkata:“Kita tidak harus menentang kerajaan (yakni kerajaan Islam) sekalipun (pimpinannya) melakukan kezaliman sehinggalah ternyata kepada mereka kekufuran yang jelas, ketaatan mestilah diberikan kepada mereka sama ada dalam perkara yang disukai mahupun dibenci kecuali mereka memerintahkan supaya melakukan maksiat, maka dalam keadaan demikian tidak ada ketaatan kepada makhluk yang bermaksiat kepada Allah.”
(Qawaniyyin Fiqhiyyah 14)

Taat dan Hukum Syara’

Taat ertinya menurut perintah. Apabila tidak berlaku, maka maksiat dan fitnah yang menggantikan tempatnya. Memberi ketaatan adalah WAJIB selama tidak termasuk dalam perkara maksiat atau yang membawa kepada maksiat sebagaimana firman Allah:

“Wahai orang yang beriman, taatilah Allah dan Rasul(Nya) dan Ulil-Amri dari kalangan kamu. Kemudian jika sekiranya kamu berselisih dalam sesuatu urusan, maka kembalilah kepada Allah (Al-Quran) dan Rasul (hadis-hadis), jika kamu benar-benar beriman kepada Allah dan Hari Kemudian. Yang demikian itu lebih baik (bagimu) dan lebih bagus kesudahannya.”
(Al-Nisa’: 59)

Diriwayatkan dari Abu Hurairah r.a, bahawa Rasulullah S.A.W. bersabda:

“Barangsiapa yang mentaatiku bererti ia telah mentaati Allah. Barangsiapa yang menderhakaiku maka ia telah menderhakai Allah. Barangsiapa yang mentaati amirku bererti ia taat kepadaku dan barangsiapa yang menderhakai amir-amirku bererti ia telah menderhakaiku.”

Rukun-rukun Baiah

As-Syahid Imam Hassan Al-Banna telah merumuskan tentang rukun-rukun baiah dengan berkata:”Rukun baiah kita sepuluh semuanya, peliharalah ia dengan sebaik-baiknya.”

1. Faham
Memahami dan meyakini bahawa fikrah kita adalah fikrah Islamiyyah sejati dan hendaklah kita memahami Islam sebagaimana pimpinan memahaminya berdasarkan kepada prinsip dua puluh yang telah ditetapkan. (rujuk Apa Ertinya Saya Menganut Islam)

2. Ikhlas
Berniat bahawa segala perbuatan, perkataan dan perjuangan jihad adalah kerana Allah dan untuk mendapatkan keredhaanNya dengan tidak mengharapkan keuntungan. Dengan niat yang ikhlas ini kita akan menjadi tentera yang setia kepada fikrah dan aqidah.

3. Amal
Melakukan perbaikan (islah) terhadap diri, membina rumahtangga Muslim, membimbing masyarakat, membenaskan tanahair membetulkan kerajaan sehingga benar-benar bersifat Islam dan sebagainya.

4. Jihad
”Sesiapa yang mati dalam keadaan tidak pernah berperang dan pernah berniat untuk berperang bererti beliau mati dalam keadaan jahiliyyah”
(hadis)

Jihad dan pengorbanan merupakan syarat utama bagi perjalanan dakwah ini. Dakwah tidak sekadar memberi penerangan lisan ataupun melalui tulisan sahaja tetapi lebih daripada itu. Terdapat berbagai-bagai cabang jihad, seperti jihad menuntut ilmu, jihad menentang hawa nafsu malahan jihad juga merangkumi aktiviti mempertahankan kesucian syariat Islam dalam apa jua bentuk sekalipun!
Terdapat marhalah-marhalah dan peringkat jihad dalam Islam. Mengikut pandangan Imam Ibnul Qayyim, jihad melalui medah peperangan sebagai contohnya, pada peringkat pertamanya adalah dilarang, kemudian, pada peringkat kedua dibenarkan dan seterusnya dituntut ke atas golongan Musyrikin.
Namun sejak kebelakangan ini, timbul banyak penafsiran tentang definisi jihad yang meragukan, bertujuan untuk mengaburi umat Islam dari memenuhi tuntuhan berjihad sepertimana yang dituntut oleh Islam.
*rujuk Syed Qutb (1994)

5. Pengorbanan
Mengorbankan jiwa, harta benda, masa, kehidupan dan segala sesuatu untuk tujuan mencapai matlamat. Mementingkan maslahat umum lebih daripada kepentingan diri sendiri juga termasuk dalam rukun ini. Diri sendiri dianggap sebagai pemberian Allah yang perlu dipelihara tetapi jemaah ialah amanah tertinggi yang perlu diberi keutamaan.

6. Taat
Mematuhi perintah dan melaksanakan dalam segala keadaan sama ada disukai ataupun dibenci. Namun taat bukan bermakna menerima tiada ruang perbincangan antara jundi dengan pimpinan, bukan pula bermakna mematuh dan melaksanakan apa jua bentuk perintah tanpa sebarang pengetahuan ke atas perkara yang dilakukannya.
*rujuk Fathi Yakan (1996) dan M Natsir (1980)

7. Tetap Pendirian
Terus menerus beramal dengan bersungguh-sungguh untukmencapai matlamat sekalipun memakan masa yang begitu lama sehinggalah kita bertemu Allah dalam keadaan beramal dan berjihad.

8. Tajarrud
Membersihkan fahaman (fikrah) dari segala pengaruh prinsip mahupun individu-individu yang bertentangan dengan fikrah kita kerana fikrah ini adalah yang tinggi dan lengkap kerana Allah. Ianya juga bermakna tegas dalam melaksanakan perintah Allah di segenap bumi ini serta redha dalam perkara maksiat dalam apa jua keadaan sekalipun.

9. Persaudaraan (ukhuwwah)
Mempertautkan ikatan hati-hati dan ruh-ruh antara kita dengan ikatan aqidah kerana ikatan aqidah ini ialah ikatan yang paling kukuh dan berharga. Memelihara ikatan ukhuwwah merupakan perkara yang dituntut dalam Islam memandangkan umat Islam diikat dengan ikatan persaudaraan (aqidah) yang tinggi.

10. Percaya (Thiqah)
Thiqah bermaka kepercayaan jundi (tentera) kepada kemampuan dan keikhlasan pimpinannya sehinggakan menimbulkan rasa kasih, menghargai, menghormati dan memberi sepenuh ketaatan kepadanya.

“Barangsiapa yang beramal dengan ilmu yang diketahuinya akan diwariskan kepadanya ilmu yang tidak diketahuinya dari Allah S.W.T.”

Rujukan:

1. Ahmad Abd al-Mun`im al-Badri, Tanzim Haraki Dalam Islam, Pustaka Salam,
1998
2. Fathi yakan, Apa Ertinya Saya Menganut Islam, Dewan Pustaka Fajar, 1996
3. Fqhud-Da`wah, M Natsir, Singapura, 1980
4. Syed Qutb, Petunjuk Sepanjang Jalan, Cresent News, 1994

Tok Guru, (Nik Abdul Aziz)

Semoga Allah memuliakan dikau Tok Guru…
Yang sesekali tertinggi suara pada anak didikmu, demi Islam…
Yang merendah diri bertemu muka dalam syura ukhuwwah…
Penuh ikhlas menarik kembali tutur bicara yang terlajak…
Sungguh! Hatimu sangat mulia…
Tokoh sepertimu seorang dalam berjuta-juta…
Semoga Allah melahirkan lagi ramai pemimpin sepertimu…
Kami bangga ber-Mursyid-kan Tok Guru…
Teruslah mendidik kami… teruslah menasihati kami…

Tuan Guru, (Abdul Hadi Awang)

Semoga Allah memuliakan dikau Tuan Guru…
Ketenanganmu dalam menghadapi kritikan…
Keteguhan jiwamu dalam menempuh badai fitnah…
Keterbukaan dan kelapangan dadamu adalah qudwah…
Serulah kami anda dikau terasa berkeseorangan…
Akan kami sahut panggilanmu dengan penuh kesetiaan…
Dikaulah tokoh Murabbi sepanjang zaman…
Dikaulah mujahid, mujtahid dan mujaddid kami…
Teruslah memimpin kami… teruslah membimbing kami…

Ustaz, (Nasharudin Mat Isa)

Semoga Allah memuliakan dikau ustaz…
Meninggalkan jawatan demi sebuah perjuangan…
Warisan Fadhil Noor dalam ketajaman usul fiqh…
Apa yang telah berlaku hanyalah ribut dan badai…
Yang memperkasakanmu dalam meneruskan warisan kepimpinan…
Dikau benar, dalam memilih untuk senyap dan berdiam…
Walaupun dikau berhak bersuara selaku pimpinan pilihan ramai…
InsyaAllah, gigih menjejaki teladan 2 Tok dan Tuan Guru…
Dikaulah pemimpin masa hadapan…

Tok Guru, Tuan Guru dan Ustaz,

Terima kasih kerana dengan izin Allah, telah merungkaikan kami…
Dari belitan jejaring fitnah yang sangat meresahkan ini…
Kalian adalah qudwah dalam ukhuwwah dan kesetiaan…
Buat kalian, terimalah bai’ah ini ;
WalLahi, Wabillahi, WatalLahi,
Kami dengan ini sesungguhnya berjanji setia..
Untuk dengar dan taat kepada kalian…
Pada perkara yang kami suka atau tidak…
Dalam keadaan kami cergas atau malas..
Selama mana bukan pada perkara-perkara maksiat…


Align Center


http://www.youtube.com/watch?v=y-Tws2sn_WU

Film ketika cinta bertasbih..karya Habiburrahman el-Shirazy..akhirnya dapat tengok juga filemnya..dah lama tunggu..walaupun tak sepenuhnya lagi..tp sekurang-kurang dapat lah tgk skt..kalau mcm ayat-ayat cinta..filemnya tak macam novelnya..lain..yg ni oklah..tp bacanya novelnya lebih best..terasa nk sgt jejak kebumi anbiya' bila bc novel-novel ni..

Ana mmg minat jgk bc novel..novel islamic..tapi karya Habiburrahman dan Fatimah Syarha jer.. bleh dikatakan semua karyanya ada..novelnya lebih berunsur islamic berbanding novel2 lain..ni antara novel2 karya Habiburrahman..
kepada penggemar novel islamic..bolehlah dapatkannya..baca sekali sekala..selalu..xblehlah..kena bc jgk buku2 berunsur haraki..kan??selamat menonton...:-)



Alhamdulillah..dah habis exam...sem pertama kat usim..pengalaman pertama preksa sini...lainlah dgn udm...sini lg ketat dan teratur lah...setiap subjek ade no meja...jd xde la..berebut2 cari tmpt ddk...yg boringnye cuma bila dah hbs exam dlm 30 mnt kena tgu baru bleh kluar..

Habis 11hb..hari ni terus balik rmh...first time drive dr negeri9 ke trg..pengalaman..adela 2-3 kali sesat..salah masuk jalan..semua tu kenangan manis jgk..perjalanan dlm 7 jam setengah jgk..letih tu mmg letih..tp bile dah smp rmh..puas hati sgt..first time bw kete jauh..

Cuti ni xteratur sgt...byk aktiviti..2/3 kali jgk ulang alik usim ni nmpknyer...23-25hb..prgrm SPMM..pendakwah muda..1-8hb 12 plk..LSP utk sem 1...xcuti mane lah sem ni..habis duit ulang-alik gitu jer..

Ni la cabaran duk jauh2 blj..dulu dekat jer..nak blk tiap2 mgu pun xper..ni lah ujian dalam tuntut ilmu...tp semua tu kenangan..zaman blj nilah byk kenangannyer..kebanyakkan sahabat2 yg dah hbs blj..semua kate rindu alam blj ni...kutip sebanyak mane pengalaman..disamping ilmu yg penuh di dada...

sama2lah kt cari ilmu sebanyak mungkin...duniawi dan ukhrawi..jgn dilupa perjuangan Islam tercinta...moga mendapat rahmat dan inayah Allah sentiasa...Amin...



Dresden - Mahkamah di Jerman semalam memulakan perbicaraan ke atas lelaki yang dituduh membunuh seorang wanita hamil dari Mesir.

Pihak Pendakwa mendakwa tertuduh, Alex W menikam Marwa As-Sharbini sehingga mati sekurang-kurangnya 16 kali dalam tempoh tiga minit pada 1 Julai lalu.

Alex hadir di mahkamah dengan memakai topeng muka dan menghadapi perbicaraan di sebalik kamar kaca kalis peluru berikutan ancaman bunuh yang diterimanya di internet, lapor media Jerman.

Marwa yang hamil tiga bulan ketika kejadian, ditikam di bahagian dada, belakang dan lengan dengan menggunakan pisau dapur sepanjang 18 sentimeter.

Pendakwa berkata, motif pembunuhan adalah berpunca daripada perasaan benci mendalam terhadap penganut Islam dan penduduk bukan Eropah.

Alex juga didakwa kerana cuba membunuh suami mangsa, Elwy Okaz ketika cuba membantu isterinya ketika diserang.

Sementara itu, beribu-ribu penduduk Jerman berhimpun di Dresden bagi mendesak tertuduh dikenakan hukuman yang setimpal ke atas perbuatan kejam yang dilakukannya.

Kira-kira 200 angota polis berkawal di luar bangunan mahkamah di bandar Dresden, timur Jerman sepanjang prosiding berlansung semalam.

الوقت كالسيف

MUJAHIDAH ISLAM

My photo
Tiada terjangkau kudrat diri untuk menjadi sekojar al-kauthar milik Rasulullah..hanya sekadar setitis mata air..sejernih salsabila buat penebus dahaga sang musafir di padang pasir..
DA'IE IBARAT TIRAM DILAUT..DIHIRIS PEPASIR TERCALARLAH IA..SUNGGUHPUN TERLUKA..TETAP TERPENDAM..SUNGGUHPUN PEDIH..TETAPI DISIMPAN..NAMUN AKHIRNYA DIBALAS MUTIARA..

Total Pageviews

UKHWAH FILLAH

MUSLIMAH PEMBANGUN UMMAH

MUSLIMAH PEMBANGUN UMMAH
Powered by Blogger.

Followers