MUSLIMAH PEMBANGUN UMMAH

DIMANA BUMI DI PIJAK...DI SITU ISLAM DI JUNJUNG...


Salam maulidul Rasul bt semua....


Nabi Muhammad saw meskipun sama kejadiannya dengan manusia lain di muka bumi ini, namun bentuk lahiriah dan rohaniahnya tidak sama. Baginda mempunyai keistimewaan yang sama sekali tidak terdapat pada manusia-manusia biasa. Sebagai manusia yang terbaik di muka bumi ini, Baginda dianugerahkan dengan keperibadian dan perwatakan yang istimewa kerana padanyalah terdapat contoh untuk diteladani.


Umum mengetahui keadaan yang zahir adalah gambaran yang terjelma dari unsur-unsur batin. Rupa paras seseorang boleh membantu menjelaskan keperibadian setiap individu. Ciri-ciri seperti bentuk badan, sifat fizikal dan rupa bentuk anggota adalah menggambarkan tentang akal dan akhlak seseorang. Begitulah dengan Nabi Muhammad saw. yang mempunyai bentuk badan yang indah dan segak, namun tidak dapat digambarkan oleh mana-mana pelukis potret di dunia ini. Allah mengharamkan penggambaran potret Baginda oleh sesiapa saja. Sungguhpun begitu sifat-sifat kecantikan baginda masih boleh diillusikan melalui pertuturan dan riwayat para sahabat dan tabi'in. Begitu indahnya sifat fizikal Baginda, sehinggakan seorang ulama Yahudi yang pada pertama kalinya bersua muka dengan Baginda lantas melafazkan keIslaman dan mengaku akan kebenaran apa yang disampaikan oleh Baginda. Ulama Yahudi berkenaan terpukau dengan raut paras dan akhlak baginda yang sudah tentunya milik seorang Rasul Agung di muka bumi ini. Para sahabat yang sentiasa bersamanya sentiasa meneliti bentuk tubuh tokoh kesayangannya secara terperinci. Di antara kata-kata appresiasi mereka yang pernah melihat baginda saw:


· Aku belum pernah melihat lelaki yang sekacak Rasulullah. Aku

melihat cahaya memancar dari lidahnya.

· Seandainya kamu melihat Rasulullah, kamu akan merasa

seolah-olah sedang melihat matahari terbit.

· Aku pernah melihat Rasulullah saw di bawah sinaran bulan.

Aku bandingkan wajahnya dengan bulan, akhirnya aku sedari

bahawa Rasulullah saw jauh lebih cantik daripada sinaran

bulan.

· Rasulullah saw seumpama matahari yang bersinar. Aku belum

pernah melihat lelaki setampan Rasulullah saw.

· Apabila Rasulullah saw berasa gembira, wajahnya bercahaya

seperti bulan purnama dan dari situ kami mengetahui yang

baginda sedang gembira.

· Kali pertama memandangnya, sudah tentu kamu akan terpesona

· Wajahnya tidak bulat tetapi lebih cenderung kepada bulat

· Wajahnya seperti bulan purnama

· Dahi Baginda luas, raut kening tebal, terpisah di tengahnya.

Urat darah kelihatan di antara dua kening dan nampak semakin

jelas semasa marah.

· Mata Baginda hitam dengan bulu mata yang panjang

· Garis-garis merah di bahagian putih mata, luas kelopaknya,

kebiruan asli di bahagian sudut.

· Hidungnya agak mancung, bercahaya penuh misteri, kelihatan

luas sekali pertama kali melihatnya.

· Mulut baginda sederhana luas dan cantik

· Giginya kecil dan bercahaya, indah tersusun, renggang di

bahagian depan.

· Apabila berkata-kata cahaya kelihatan memancar dari giginya

· Janggutnya penuh dan tebal menawan

· Lehernya kecil dan panjang, terbentuk dengan cantik seperti

arca. Warna lehernya putih seperti perak sangat indah.

· Kepalanya besar tapi terlalu elok bentuknya

· Rambutnya sedikit ikal

· Rambutnya tebal kadang-kadang menyentuh pangkal telinga dan

kadang-kadang mencecah bahu tapi disisir rapi

· Rambutnya terbelah di tengah

· Di tubuhnya tidak banyak rambut kecuali satu garisan rambut

menganjur dari dada ke pusat

· Dadanya bidang dan selaras dengan perut. Luas bidang antara

kedua bahunya lebih daripada biasa

· Seimbang antara kedua bahunya

· Pergelangan tangannya lebar, lebar tapak tangannya , jarinya

juga besar dan tersusun dengan cantik

· Aku tidak pernah menyentuh sebarang sutera yang tipis

mahupun tebal yang lebih lembut daripada tapak tangan

Rasulullah saw.

· Perut betisnya tidak lembut tetapi cantik. kakinya berisi,

di tapak kakinya terlalu licin sehingga tidak melekat air.

Terlalu sedikit daging di bahagian tumit kakinya.

· Warna kulitnya tidak putih seperti kapur atau coklat tapi

campuran antara coklat dan putih. Warna putihnya lebih banyak.

· Warna kulit Baginda putih kemerah-merahan

· Warna kulitnya putih tapi sehat

· Kulitnya putih lagi bercahaya

· Binaan badannya sempurna, tulang-temulangnya besar dan kukuh

· Badannya tidak gemuk

· Badannya tidak tinggi dan tidak pula rendah, kecil tapi

berukuran sederhana lagi kacak

· Perutnya tidak buncit

· Badannya cenderung kepada tinggi. Semasa berada di kalangan

orang ramai, baginda kelihatan lebih tinggi daripada mereka

· Sekalipun baginda miskin dan lapar tapi tubuhnya lebih gagah

dan sihat daripada orang yang cukup makan.Aku tidak pernah

melihat seorang lelaki yang lebih gagah dan berani daripada

Rasulullah saw.

Begitu hebat personaliti dan ketokohan Baginda saw., makhluk

terpuji dan teragung di muka bumi. Kesimpulannya Nabi Muhammad

saw. adalah manusia agung yang ideal dan sebaik-baik contoh

sepanjang zaman.

MORAL & IKTIBAR


· Nabi Muhammad saw. adalah manusia terbaik pilihan Allah.

· Sifatnya yang terpuji merangkumi aspek fizikal dan rohani.

· Atas sifatnya yang superior inilah baginda dilantik menjadi

pemimpin seluruh manusia di dunia ini.

· Baginda adalah manusia mithali yang serba lengkap dan serba

kamil dan layaklah baginda tidak disentuh sebarang dosa lagi

bersifat dengan maksum.

· Kepimpinan Baginda sepatutnya menjadi contoh teladan kepada

semua manusia di muka bumi ini. Barangsiapa mentaati Allah

tanpa mengakui kerasulan Nabi saw, nescaya Allah tidak

menerima keimanannya.


Marilah sama2 kita perbanyakkan selawat keatas baginda Nabi Muhammad (saw).....

salam..

Bila dikatakan virus,maknanya ianya cukup berbahaya..boleh memusnahkan dan memudaratkan.apatah lagi jika terkena komputer..jem sistem..sebelum cuti mid sem ana ada prg satu program iaitu program "kempen hazaf virus cinta" dan bantah valentine's day..bwh mpp dan ada kerjasama dgn i luv Islam...oklah..cuma nk capai 1000 org utk tandatangan tu mcm xsampai jer..start pkl 2,ada shbt2 ana yg ada kls..lgpun tmpt agak jauh..ada transport senanglah..di bwh ni waktu program tu...

bila bercakap pasal virus cinta ni...ana teringat satu program di uia nilai.."finding true love" yg disampaikan oleh ust pahrol dan kak fatimah syarha..memang menarik..dikupas dgn cukup menarik..antara yang ana ingat...."wujudkah cinta islamic?"..erm...wujud ke??cinta islamic ni dikaitkan biasenya dgn plj2 kos islamic(pengajian Islam)..ada yg sbt cinta ana enti..entahlah..kononnya cinta islamic ni lain dr cinta muda-mudi skrg ni..kononnya berunsur Islam..muslimin/muslimat miss call kejut solat tahajut/solat subuh..bg kata2 tazkirah..dan mcm2 lagi..semua ni boleh bawa fitnah pada kesucian Islam itu sendiri..

kenapa nk kejutkan muslimin/muslimat yg haram bg kt...sedangkan sahabat2 muslimin/muslimat kt..kt tak kejutkan...malah perkara2 seperti ini tanpa kt sedari sedikit demi sedikit menghakis iman kita..bangun solat utk solat tahajut utk tnjukkan pd muslimin.muslimat tu kt ni alim..kt xsedar..tp itulah mainan syaitan...



kak fatimah syarha ada bgtau cinta islamic itu xada/xwujud antara muslimin/muslimat yg tidak halal...itu cuma perkataan yg digunakan utk menunjukkan/menampakkan ianya lbh islamic...hal ni dikuatkanlg dgn dalil dari surah al-taubah ayat 24..dlm surah ini ada menyatakan tntg tingkatan cinta..xada pun disebut cinta antara muslimin & muslimat...

ada perkataan yg dikatakan yg olek kak fatimah syarha yg ana ckp tertarik..."org yg membawa kt kpd kelalaian,boleh ke memimpin tangan kt ke syurga??" dan kt perlu ingat..."cinta utama lbh utama drpd cinta pertama.."kejar cinta Allah dulu...baru kejar cinta manusia...

ust pahrol lbh pd kata2 simbolik yg perlu difikir dan direnung utk memahaminya...ust pahrol lbh menerapkan cinta slps kahwin..erm...itu yg terbaik.....

antara kata2nya...."smkn byk kemanisan yg diambil sblm berkahwin,smkn tawar yang dpt selepas kahwin.."..

"dosa itu sst yg manis,tp apabila bt mst ada penyesalan,manakala ketaatan adalah pahit,tp bila kt bt pasti ada kebahagiaan.."..

"keseronokan bt kejahatan akan terhapus tp dosanya kekal,tp disanya kekal,keletihan bt kebaikan akan habis,tp pahalanya berterusan.."

"2 kehendak,yg byk mana sekalipun isi..xakan penuh,iaitu akal dan nafsu.."

ust pahrol jg ada bg peraturan cinta..1-dasarnya cinta Allah..2-ikut syariat..3-tidak atasi cinta Allah...erm..fikir2kan..ust jg ada mengatakan beberapa perkataan..sebutan lbh kurang jer,tp maknanya jauh sgt...1-perbezaan perkataan "save seks" dgn "safe seks"..save seks=simpan hingga kahwin..safe seks=guna apa2 cara utk halang mengandung...nmpk perkataan biase tp mksd jauh bezanya...yg ke2-"pay now" dan "play later"pay now=berssh-ssh sekarang(kawal diri)..pay later=bersng kemudian..erm...

lastnya...

"dunia menyediakan jalan kepada yg memerlukan..tidak ada angin menyebelahi mana2 kapal yg xada pelabuhan yg dituju"........
sama2 kt fikirkan..tepuk dada..tanya iman.....=)

salam...

cuti mid sem seminggu jer..sempat beberapa hari jer kat rmh..esk dah nk balik asrama..duk rmh dan bailk kampung sekejap tgk tok..tok sakit, dah nyanyuk..tp ingatlah jgk skt2 kat ana..rase skjp sgt cuti...lps ni..entah bila plk balik rumah plk..spptnya cuti bln 6 nnt..tp sbb ada elsp3 terpaksa duk lagi kat usim..xleh balik mane lah..tp,nasib baiklah xde short sem..blehlah cilok2 balik..kalu ade mase...balik cuti ni assignment bertimbun2..byk sgt lagi tak siap...naik cuti ni jgk..byk test..balik rmh langsung xstudy..hehe..harap msk blj smula nnt semua ok...insyaAllah...


.....I LOVE MY FAMILY....



lagu-lagu nasyid yg best dan islamic...selain lagu kat atas ni byk lg lagu2 yg dinyanyikan oleh beliau..ana baru lg meminati lagu2 maher zain..berunsur islamic..nk improve english pun ok dgr lagu2 ni..semuanya english tp berunsur islamic...


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


Harakahdaily
KAHERAH, 20 Jan: Ikhwan Muslimin telah mengumumkan Mursyid Am barunya iaitu Dr Muhammad Badi’ Abdul Majid Samy, 67 tahun.

Beliau adalah Mursyid Am kelapan bagi jemaah Ikhwan Muslimin yang diasaskan oleh Mursyid Am Pertama, Imam Hasan Al-Banna pada tahun 1928.

Dr Muhammad Badi’ (GAMBAR) menggantikan Mursyid Am KeTujuh, Ustaz Mahdi Akef yang tidak berhasrat menyambung jawatannya apabila umurnya melebihi 80 tahun.

Dr Muhammad Badi’ dilahirkan pada 7 Ogos 1943 di Al-Mahalla Al-Kubra, negeri Al-Gharbiyah, Mesir. Isteri beliau bernama Sumaiyah Asy-Syanawy, bekas pengetua Madrasah Ad-Dakwah Al-Islamiyah di Bani Suef, Mesir.

Beliau adalah anak kepada Haji Muhammad Ali Asy-Syanawy yang merupakan generasi awal Ikhwan Muslimin dan termasuk yang dijatuhkan hukuman mati oleh kerajaan taghut Mesir dibawah Presiden Jamal Abdul Nasir pada tahun 1954 tetapi kemudiannya diringankan kepada penjara seumur hidup. Mereka dikurniakan tiga orang anak, Ammar, Bilal dan Dhuha.

Ustaz Mahdi Akef mengumumkan nama Dr Mohd Badi’ Abd Majid Saamy sebagai Mursyid Am Ikhwan Muslimin kelapan dalam sidang akhbar antarabangsa di Kaherah, Mesir jam 11.00 am (waktu Mesir) tadi.

Berikut disertakan sedikit profil diri Dr Badi'

Muhammad Badi Abdul Majid Samy, lahir 7 Agustus 1943, di kota Mahalla al-Kubra, dikenal seorang tokoh Ikhwan yang sangat ulet, teguh dalam pendirian, memiliki keyakinan yang kokoh terhadap cita-cita, dan memiliki pandangan-pandangan yang banyak mengadopsi pemikiran Sayyid Qutb. Badi menikah dengan Samia al-Ashnawy, mantan Direktur Sekolah Dakwah Islam, dan ia adalah adik kandung dari tokoh Ikhwan generasi awal, Ali Ashnawy, seorang pilot, yang dihukum mati tahun 1954 oleh Presiden Gamal Abdul Nasser, karena dituduh terlibat makar.

Dari perkawinannya itu, antara Badi dengan Sami memperoleh anak, diantaranya Ammar seorang insinyur dibidang komputer, Bilal ahli radiologi, Doha ahli dibidang pharmasi. Badi dan Samia juga telah dikaruniai cucu, Roaa, Habib, Eyad, dan Tameem.

Riwayat pendidikan Badi, cukup unik, yaitu sarjana kedokteran hewan tahun 1965, dan setelah lulus, mengajar di Fakultas Kedokteran Hewan, di tahun 1965. Selanjutnya, Badi melanjutkan kuliah, sampai kemudian mendapatkan master di bidang kedokteran hewan di tahun 1977 dari Universitas Zagazig. Tak lama kemudian Badie mendapatkan gelar doktor dibidang kedokteran hewan di tahun l979 di Universitas Zagazig. Sesudah mengajar dibidang yang digelutinya selama beberapa tahun, Badi menjadi asisten Profesor dibidang kedokteran hewan di tahun 1983 di Universitas Zagazig.

Murysid 'Aam IKhwanul Muslimin yang ke VIII ini, pernah menjadi tenaga ahli di bidang kedokteran hewan di Sana'a (Yaman), antara tahun 1982-1986. Ia terus melanjutkan keahlian dibidang kedokteran hewan, dan mendapatkan gelar Profesor di bidang kedokteran hewan, tahun l987, dari Universitas Kairo -Cabang di Bani Suef. Badie juga menjadi ketua Departmen Pathology, pada Fakultas Kedokteran Hewan di Beni Suef tahun 1990. Tokoh baru Ikhwan itu, juga menjadi supervisi 15 orang master, dan 12 orang PhDs, dan puluhan ilmuwan yang melakukan penelitian yang sedang mengambil spesialis dibidang kedokteran hewan.

Badie sekarang sebagai Profesor di Departemen Pathology Fakultas Kedokteran Hewan Universitas Beni Suef. Ia juga menjadi Sekjen Organisasi Assosiasi Dokter Hewan selama dua tahun. Ia juga anggota dewan Organisasi profesi dibidang profesi obat-obatan selama setahun. Kegiatan lainnya, Badie aktif dibidang sosial dan ilmu pengetahuan, dan selebihnya menjadi anggota Dewan Pemerintahan, khususnya Organisasi Islam yang menangani masalah Kesejahteraan di kota Mahalla al-Kubra.

Riwayat keterlibatan Badie di Gerakan Ikhwan, dimulai sejak tahun 1975 menjadi anggota bagian bidang administrasi Ihwan di Mahalla, di tahun 1977 menjadi kepala administrasi Ikhwan di kota Mahalla, tahun 1986 bekerja dibidang pendidikan di Sana'a (Yaman), di tahun 1990 menjadi ketua Ikhwan di Bani Suef, dan menjadi ketua bidang pendidikan di Beni Suef. Interaksi yang inten dengan Gerakan Ikhwan itu, membuat pribadi Badi sebagai seorang pemimpin yang sangat tangguh.

Selanjutnya, sebagai Anggota pusat Assosiasi di bidang Kedokteran Hewan, yang mengantarkan dirinya menjadi orang yang paling mendalami dibidang kedokteran hewan. Badie memiliki reputasi dibidang kedokteran hewan, yang sangat langka dalam bidang ini. Sampai sekarang ini ia terus mengeluti bidangnya, ditengah-tengah kesibukannya menjadi pemimpin gerakan Islam terbesar di dunia. Inilah pelajaran yang menarik seorang tokoh pergerakan Islam dengan latar belakang yang langka, dan bukan ulumul syar'i.

Karena keterlibatan yang sangat inten dalam pergerakan Ikhwan ini, maka Badi di tahun 1996 terpilih menjadi anggota Maktabul Irsyad (dewan pembimbing), dan di tahun 2007, tokoh yang memiliki kepribadian yang unik, dan sangat teguh pendiriannya ini, di pilih menjadi anggota pusat Maktabul Irsyad, sampai kemudian ia ditahan oleh fihak keamanan Mesir.



Pengalaman Badi juga pernah dipenjara bersama dengan Sayyid Quthb, di tahun 1965. Ia dijebloskan penjara selama 15 tahun di penjara militer, dan bertemu dengan seorang tokoh dan ideolog Ikhwan yaitu Quthb, dan dibebaskan sesudah dijalaninya selama 9 tahun. Setelah dibebaskan di tahun 1974, Badie kembali melanjutkan profesi sebagai dosen di Universitas Zagazig, serta mengajar di Yaman, dan kembali ke Universitas Kairo di Bani Suef. Ia berulang-ulang dimasukkan penjara oleh rejim Mesir, sampai tahun l999, di mana ia dijatuhi hukuman 5 tahun.

Badi yang menikah dengan Samia yang merupakan adik dari Ali Ashnawy yang telah digantung oleh Gamal Abdul Nasser ini, akan menjadi nakhoda baru dari pergerakan Ikhwan, yang bertanggungjawab menghadapi tantangan masa depan Ikhwan yang sangat rumit dan pelik, terutama tantangan internal dan eksternal. Badi telah teruji mengarungi perjalanan dakwah yang panjang bersama dengan Gerakan Ikhwan.

Mahdi Akif sendiri meninggalkan kepemimpin Jamaah Ikhwan dengan hati yang lapang, di tengah-tengah berbagai terpaan isu dan pandangan negatif terhadap Ikhwan, tapi tokoh yang masih berhubungan dengan Hasan Al-Banna itu, nampak ikhlas meninggalkan posisinya sebagai Mursyid 'Aam, tanpa harus bersikeras untuk mempertahankan terus menerus. Padahal, saat ini Ikhwan menjadi sebuah barometer politik di Mesir, khususnya dalam menghadapi pemerintah. Ikhwan di Mesir menjadi kekuatan utama oposisi, yang tidak mau melakukan tawar menawar dengan kekuasaan Husni Mubarak. Semua akan menepis adanya pengelompokkan dan pengkubuan di dalam tubuh Ikhwan, antara yang disebut konservatif dengan reformis.

Mahdi Akif, meninggalkan posisinya sebagai Murysid 'Aam, sesuai dengan aturan anggaran dasar (Nidhom 'Aam) Ikhwan, yang sejak meninggalnya Mustafa Masyhur, Mursyid 'Am yang ke VI, jabatan Mursyid 'Aam, tidak lagi seumur hidup, tapi dibatasi hanya dua periode. Mahdi Akif jujur dan komitment pada aturan organisasi, dan kemudian sebagai pucuk pimpinan Ikhwan, ia meninggalkan posisinya sebagai Mursyid 'Aam, tanpa harus terbebani lagi dengan jabatan itu.

الوقت كالسيف

MUJAHIDAH ISLAM

My photo
Tiada terjangkau kudrat diri untuk menjadi sekojar al-kauthar milik Rasulullah..hanya sekadar setitis mata air..sejernih salsabila buat penebus dahaga sang musafir di padang pasir..
DA'IE IBARAT TIRAM DILAUT..DIHIRIS PEPASIR TERCALARLAH IA..SUNGGUHPUN TERLUKA..TETAP TERPENDAM..SUNGGUHPUN PEDIH..TETAPI DISIMPAN..NAMUN AKHIRNYA DIBALAS MUTIARA..

Total Pageviews

UKHWAH FILLAH

MUSLIMAH PEMBANGUN UMMAH

MUSLIMAH PEMBANGUN UMMAH
Powered by Blogger.

Followers