MUSLIMAH PEMBANGUN UMMAH

DIMANA BUMI DI PIJAK...DI SITU ISLAM DI JUNJUNG...

Assalamualaikum...

Dah 4 minggu berlalu di semester 2..mcm2 ragam ada..sem ni ambil 18 jam kredit xtermasuk hifz Quran...banyak juga kelainandlm sem ni..susah nk digambarkan..insyaAllah lbh baik dr sem lps...

Subjek2 sem ni...

-Prinsip dan amalan komunikasi Dakwah
-Tarikh Tashri'
-Sistem undang-undang di Malaysia
-Prinsip Pengurusan Perniagaan
-Sirah Rasul
-Bahasa Arab 3
-English For Academic Purposes
-Hifz Quran
-koko(kompang)

Semoga sem ni lebih baik dr sem lepas...InsyaAllah....tak dilupa salam juang buat MPP yg baru..:-)


salam...


sekadar perkongsian..baru2 ni ana ada kesebuah surau di KL..surau yg kecil,mmg agak padatlah utk muslimat utk solat..apa yg menarik hati ana adalah melihat pelbagai ragam org bersembahyang..ana ckp terkejut bila lihat ramai muslimat yg solat ni nmpk kaki..tgh solat nk tarikkan jauh..mcm xlogik jer xprasan kaki nmpk..ana pun prnh alami ..tp mst rasa lain kat kaki..

pernah ..masa time perjlnn balik ke U..ana berenti kat satu R&R..utk solat dan makan..time solat..ana ada ternampak seorg kakak yg kaki nya nmpk time dia solat..selesai jer dia solat..ana tegurlah..kaki akak ni nmpk masa solat td..pastu dia tanya.."yeake..pastu gane??..ana terkejut jgklah bila dia soal kt semula bila kt tegur masa dia solat td dia nmpk kaki...pastu ana ckplah kena lah smbhyg smula..muka akak tu dah lain dah..pastu dia pun solat smula..tp mslhnya..nmpk lg kaki time solat ke2 tu..erm..bila fikir2 kan..manusia skrg ni bt endah xendah jer psl solat..yg tau nya kena solat tp..hal yg batal..rukun..dan lain2nya xambil tahu...bila lihatkan kat surau kat KL td..ana boleh lihat..ramainya yg jahil pasal solat ni...pasal solat dah satu...hal pakaian xmasuk lagi...kena byk koleksi diri..byk lg kekurangan..kalau kt xtegur..sape lagi kan...

satu lagi bila ke surau muslimat ni..kt bleh lht..bebanyakan yg dtg ke surau xbw kain sembahyang..dia akan pakai telekung sembahyang kat surau atau masjid yg tlh disediakan..kalau surau atau masjid yg dijaga rapi oklah telekungnya...tp kalau yg xterjaga..telekungnya masyaAllah..kalau ana xrela nk pakai..kuning..busuk n berjeragat..masalahnya..ana tgk ramai jer yg gunakannya..mcm manelah mrk boleh telekung yg mcm tu..kalau pakai pakaian yg tutup aurat kan senang..pakai pakaian yg kt pakai jer dah bleh bw smbhyg..Islam tu mudah..kita yg menyusahkannya..yg sedihnya..mereka ni..langsung tak titik-beratkan soal kebersihan..nk mengadap Allah ni..tp bila nk prg jalan2 bkn main lagi pakai cantik dan berwangi-wangian..

masa di surau kat KL tu ana ada ambil gmbr salah seorg jemaah yg cara solatnya ckp berlainan..pemakaian blaus..seluar jean..selendang yg diselempangkn sajer..nmpk tengkuk..nmpk kaki..kuku hitam..mcm dicatkan..mlh bila ana perhatikan pergerakannya ckp laju..mcm smpt selawat jer..al-Fatihah confirm xsempat miskipun bc laju...nk 'husnu zon'..nmpk mcm dr negara luar..mgkn mazhab lain kot..tp mcm xlogik jer..gane2 pn al-Fatihah tu wjb dan bacaannya kenalah dgn baik..erm..skrg ni masih dlm keraguan..tgh cuba bertny ust...



الوقت كالسيف

MUJAHIDAH ISLAM

My photo
Tiada terjangkau kudrat diri untuk menjadi sekojar al-kauthar milik Rasulullah..hanya sekadar setitis mata air..sejernih salsabila buat penebus dahaga sang musafir di padang pasir..
DA'IE IBARAT TIRAM DILAUT..DIHIRIS PEPASIR TERCALARLAH IA..SUNGGUHPUN TERLUKA..TETAP TERPENDAM..SUNGGUHPUN PEDIH..TETAPI DISIMPAN..NAMUN AKHIRNYA DIBALAS MUTIARA..

Total Pageviews

UKHWAH FILLAH

MUSLIMAH PEMBANGUN UMMAH

MUSLIMAH PEMBANGUN UMMAH
Powered by Blogger.

Followers