ketika orang ramai sibuk menuju ke muktamar PAS yg ke 55(4-6hb).ana pula sibuk bersiap jalan-jalan ke Indoneia(4-8hb)..sedih tak dapat ke muktamar..tapi nak buat macam mana..tarikh bertembung..lagipun semua dah lengkap..tunggu pergi jer..sekadar kongsian bersama selama beberapa hari disana..macam-macam ragam manusia ada disana..dan banyak pengajaran buat diri sendiri..

Nilai mata wang disana lebih rendah dari kita..bila sebut memang banyak..tp nilainya kecil jer..contohnya 2000 rupiah=rm0.72 sen..30000 rupiah=rm10.74..1000000 rupiah=rm358..duk indon ni kaya kita..ditangan berjuta2..di bawah ni antara contoh duit indon..50000 rupiah=rm17.80..
Antara tempat jualan yang murah dijakarta adalah Tanah Abang..sini macam2 ada..harga pun murah..tapi di Bandung lagi murah iaitu di Pasar Baru,kain sembahyang yg biasanya berharga rm100 lbh disini dlm rm50..jubah2 pun murah..Ana ke jakarta dan Bandung jer..mungkin ada tempat2 lain yg lebih murah..

Disini..kebanyakan rakyatnya hidup susah..macam-macam ragam manusia nak cari rezeki..ada yg
menjual dijalanan,ada yg menyanyi..yg minta sedekah pun ramai..kanak-kanak pulak tu..masa depan mereka entah macam mana..kita cukup bersyukur mempunyai kehidupan yang sempurna sekarang ni..Alhamdulillah..yg menyentuh ana..ada budak-budak kecil perempuan yg membawa payung tanpa memakai selipar..mencari mana2 yg memerlukan payung ketika hujan..mereka rela berhujan..dengan meminjamkan payung tersebut mereka akan dapat wang..tiada had..seikhlas hati berapa sahaja orang berikan,mereka ambil..

Rumah-rumah di
sana cukup padat..yealah rakyat di indon lebih kurang dalam 120 juta..berganda2 berbanding Malaysia..jalan raya tak lengang dari kenderaan..tapi,apa yang baiknya rakyat indon ni..mereka cukup sabar di jalan raya..jauh bandingannya dari kita ketika bawa kenderaan..kereta dan motor berhimpit dalam satu jalan yang sama,mereka bawa kereta cukup cermat..rempit2 ni memang tak ade la... (ni antara kawasan perumahan disana)

Semasa di Jakarta,antara tempat yang dilawati adalah
Taman Mini..disini macam2 jenis rumah ada(bentuk rumah mengikut kawasan masing2)..antaranya rumah Jawa seperti di bawah ni..
video

Di bandung,kebanyakan rakyatnya petani..ada yang tanam teh,padi,jagung..dan macam2 lagi lah..padi di Bandung adalah padi gred terbaik di indon,harganya juga lebih mahal..makanan di bandung agak manis berbanding di jakarta..semua manis..selera ana agak kurang disini. (sawah padi..yg belakang tu jalan keretapi,angkut semua hasil pertanian) (ladang teh)

Di bandung antara tempat yang harus dilawati adalah dikawasan gunung berapi..kawasannya agak jauh dari bandar bandung..agak pedalaman dalam hutan..atas bukit..nak ke masuk kawasan ni dikenakan bayaran 50000 rupiah..mahal jugak tu..
Balik dari kawasan gunung berapa ni..ana demam..risau jugak..sekarang ni wabak H1 N1 ni tengah berleluasa..takut jgk...2 hari demam di bandung..balik ke rumah..terus pergi klinik check..alhamdulillah..demam biasa..

Pengalaman suka duka di indon..banyak pengajaran dan ilmu yang dapat..kenal negara orang dan lihat pelbagai ragam,kesusahan..keperitan umat seagama...yang jarang dapat lihat di negara sendiri...